Nu har mina gamla vanor blockerat nya vanor som jag borde ha lärt mig, men jag hoppas att jag lärt mig läxan. Det hela började med att min mobiltelefon slocknade.
Eftersom hela mitt sociala liv hänger på telefonen liksom det lilla yrkeslivet som är kvar (jag är pensionär) så är jag mer eller mindre tvungen att ha en fungerande telefon.
Så jag ilade iväg till telefonbutiken där jag har mitt abonnemang. Väl i affären konstaterade expediten detsamma som jag, att telefonen var död.
Men förklarade hon att det var inget problem, telefonen var ju försäkrad och hon skulle genast hämta en ny telefon (likadan som den gamla jag var van vid).
Expediten ville eller kunde inte laga – men sälja
Det gick inte att överföra innehållet från den gamla till den nya så det fick jag överföra själv. Men vad jag inte tänkte på var ju att jag betraktade henne som expedit och inte som försäljare.
Hon ville naturligtvis sälja en telefon och inte laga eller överföra data från min gamla telefon vilket hon kanske heller inte kunde i butiken. Jag klagar inte på bemötandet, hon var trevlig och tillmötesgående.
Vad hade sonen för telefon-nummer?
Men när jag kom hem började problemen. Jag skulle först ringa min son som brukar hjälpa mig med all slags tekniska prylar. Men vad hade han för nummer? Jag tänkte telefonkatalog men den fanns ju i den gamla telefonen.
Där hade jag sparat alla telefonnummer som jag antog att jag skulle komma att använda. Först sökte jag honom på ett antal sökmotorer men fann inget telefonnummer till honom.
Men på ett papper i bokhyllan råkade jag hitta ett nummer till min brorsdotter. Jag ringde henne och frågade men hon hade inte hans nummer eftersom de brukade talas vid via messenger så hon skickade ett meddelande till honom att ringa mig vilket han gjorde på kvällen efter jobbet och lovade att komma hem till mig dagen efter som var en lördag.
Inget Bank-ID utan rätt legitimation
Han kom hem till mig och hjälpte mig att lägga in personer och appar. Då kom nästa problem. Jag skulle lägga in Bank-ID vilket ju är en ganska viktig funktion.
Hur viktig förstod jag snart för när jag frågade efter Bank-ID krävdes legitimation och inte vilken legitimation som helst.
Jag brukar legitimera mig med körkort men det gick inte då det hade utfärdats av fel myndighet. Vad som gällde var legitimation utfärdad av skattemyndigheten eller passmyndigheten. Enkelt, jag hämtade mitt pass som naturligtvis gått ut.
Inget DNA-prov krävdes för att få ut nytt pass
Så för att kunna använda Bank-ID var jag tvungen att få ut ett nytt pass. Jag ringde passmyndigheten där jag fick beställa tid för att begära ett nytt pass. Jag fick dock en tid på torsdagen klockan 2. Det gick bra och jag fick framföra mitt ärende. Att man är noga med legitimation när man har med banker att göra förstod jag när man inte bara krävde nya bilder (jag hade gamla med mig) utan tog mina fingeravtryck. På fråga meddelades att DNA-test ej erfordrades.
Äntligen kunde jag använda min nya telefon till nästan samma funktioner som tidigare. Minst två lärdomar jag fått. Den första är att ha en egen telefonkatalog på papper utanför telefonen och den andra är att ha godkända och ej utgångna legitimationshandlingar. Samt att ha barn på ej för långt avstånd.