Har Europa blivit för litet för Stena Line?
Oavsett svaret på frågan så har Stena Line i dagarna tecknat avtal med det marockanska rederiet Africa Morocco Link om förvärv av 49 procent av aktierna i bolaget.

Det rapporterar Sjöfartstidningen.
Det afrikanska rederiet har huvudkontor i Tanger och bedriver idag färjetrafik mellan Tanger och Algeciras i Spanien. Kommande sommar startar rederiet en ny höghastighetsrutt mellan Tanger Ville och Tarifa på Spaniens sydspets inte långt från Algeciras.

Ny linje för resenärer med eller utan bil
Färjorna på linjen Tanger-Algeciras är öppna för fraktkunder och båtresenärer medan rutten mellan Tanger Ville och semesterparadiset Tarifa skall frakta resenärer med eller utan bil
Båda teaterverksamheterna är något Stena Line som bekant behärskar efter många års verksamhet i Norden och Storbritannien.

Stena letar ständigt nya affärsmöjligheter

Niclas Mårtensson Stena
Niclas Mårtensson.

– Vi letar alltid efter nya affärsmöjligheter som gör oss hållbara på lång sikt. Gibraltarsundet är en strategisk plats för såväl människor som reser mellan Afrika och Europa som för global handel. Och fraktvolymerna i området förväntas öka de kommande åren på grund av positiv industriell tillväxt och internationell handel i Marocko, säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line, i ett pressmeddelande.

Rederiet ser stor potential i regionen
Niclas Mårtensson igen:
– Dessa rutter, deras hamnar och industrierna i området är under utveckling och förväntas driva en hälsosam tillväxt på fraktmarknaden de kommande tio åren. Det är ett mycket spännande område att kunna verka i.
Det skall tilläggas att affären inte är riktigt i hamn ännu, så att säga. Uppgörelsen skall först godkännas av den marockanska konkurrensmyndigheten.

Föregående

Nära Gamla Ullevi samlas idrottens veteranprofiler varje torsdag

Nästa

Fotbollens fysikfenomen håller formen även vid 90 års ålder