Jag har läst i tidningarna om hur vissa affärer går ifrån ”self scanning” det vill säga att vi som kunder själva kan scanna in våra varor i en speciell kassa och där betala utan att någon anställd i affären hanterar våra varor.
I artiklarna läser vi om att det är många kunder som inte scannar in alla sina varor och därmed ”snattar”. Jag har nu börjat fundera sedan jag för första gången själv (med viss hjälp) prövade detta system.

Jag handlade som vanligt mina varor och begav mig mot kassorna då jag möttes av en anställd som frågade om jag handlade med kort och då jag svarade ja tyckte hon att jag inte behövde stå i kö utan kunde gå till kassan bredvid som hade självscanning.

Premiärscanning med viss assistans
Jag berättade då att jag aldrig hade scannat mina varor själv och inte visste hur man skulle göra.
Men hon lugnade mig och lovade att hjälpa till.
Jag lade upp mina varor på bandet och med hennes hjälp fördes varorna över platan som läste av priset angivet i en streckkod på varan.
Hon hjälpte mig med de första varorna men överlämnade resten till mig.

Kvittot är vägen ut genom spärren
Jag scannade de sista varorna och fick ett kvitto som jag stoppade bland varorna.
När jag lämnade kassan hindrades jag av en spärr.
En annan kund upplyste mig om att jag måste visa upp kvittot för att komma igenom spärren.
Jag undrade stillsamt hur den som inte handlat kom igenom spärren men upplystes om att den personen måste gå igenom en bemannad kassa.

Tre varor hade inte blivit scannade
Fullärd gick jag hem med mina varor glad i hågen över att ha sluppit att stå i kö
Men när jag kom hem blev jag inte lika glad då jag upptäckte att jag hade tre varor som inte stod på kvittot och som jag följaktligen inte hade betalat för.
Jag kollade de tre varorna och kunde inte hitta någon streckkod på en och i den andra fanns streckkoden i botten på flaskan medan den var tydlig på den tredje varan.

Hur kan systemet förbättras för undvikande av ”snatteri”?
Hade jag därmed snattat?
I dagligt tal ja men juridiskt nej, då jag ju inte haft uppsåt att snatta, vilket säkert kassörskan skulle kunnat intyga.
Men hur många varor som på detta sätt inte betalas för märks ju endast i affärens bokslut.
Med tanke på de artiklar jag läst där affärsinnehavare beklagat sig över ”svinnet” undrar jag naturligtvis hur ”svinnet” uppstår.
Det är nog inte enbart snatteri utan också fel på systemet. Jag tror inte att folk ”snattar” i så stor omfattning så det är säkert bäst att systemet med självscanning ses över.

Föregående

Grönt ljus för Skandiaporten - ska vara klar vid årsskiftet 2027/2028

Nästa

Sju västsvenskar bland de 40 nya i IVA