SJÄLVKLART BLIR VÄSTLÄNKEN mycket dyrare än beräknat.
Självklart försenas Västlänken ordentligt.
Självklart blir det strid om vilka som ska betala fördyringarna.
Ingen något sånär samhällsorienterad människa kan någonsin ha trott något annat.

DÅ TRAFIKVERKET HÄROMDAGEN presenterade nya siffror på fördyringar och förseningar var det ännu en rad beräkningar att snabbt glömma och slänga i papperskorgen.
Man kan gräva ner sig i detaljer om detta skandalprojekt. Men det mesta känns överspelat.
Göteborgs stad, några kranskommuner, Västra Götalandsregionen och staten – regering och riksdag – är medskyldiga.

DE URSPRUNGLIGEN ANSVARIGA har redan lämnat politiken eller kommer snart att göra det. Inom kort finns det således inte några aktuella makthavare att ställas till svars för haveriet.
Bekvämt för de skyldiga.
Spanaren har under flera år granskat projektet från olika håll. Vi har kunnat notera ett starkt motstånd hos många göteborgare som satt sig in i frågan.

DÄR MÅ HA FUNNITS en del övertoner. Men också mycken sakkunskap.
Försvararna har förklarat att Västlänken är absolut nödvändig eller inte svarat alls eller beskyllt motståndarna för att vara bakåtsträvare med mera.
Under alla omständigheter: Göteborg lider och kommer att fortsätta göra det under åtskilliga år.
Först när – eller om – Västlänken blir klar kan man kanske göra en utvärdering av dess samhällsnytta. Dock först efter åtskilliga år.
Ni som lever får se.

NU SITTER REGERINGEN med Västlänken i knäet. Kommer en finansminister som skruvar åt penningkranarna att plötsligt skicka nya miljarder ner i den göteborgska leran?
Det går ju höja den trafikskatt som felaktigt kallas trängselskatt. Då blir det ju främst Göteborgs bilister som får betala. Under ett okänt antal år.
Redan nu kan vi väl utnämna Västlänken till nationalmonument. Över vad?
Över tomheten. Något som makthavarna ärvt men inte riktigt uppfattat syftet med.

Föregående

Styrelsebeslut: Kommunen ska betala 5,4 miljoner för kvarliggande patient

Nästa

Svängig premiär för orkestern med spelglädjen i centrum