Din pizzaleverans kan vara smutsigare än du tror.
Många av de frilansande matbuden kör omkring på mopeder som förorenar minst lika mycket som en bil, i vissa fall betydligt mer. Och då är ju en moped ett litet lätt fordon, jämfört med bilen.
I takt med att budens ersättningar har blivit lite bättre köper de begagnade moppar med skitiga motorer, i stället för en elmoppe, som ju är betydligt dyrare.

Står du i ett gathörn kan du lätt se att av tio mopeder som kör förbi är ungefär nio av dem ett matbud, med fyrkantig ryggsäck, på väg till en kund. Det luktar ibland rätt illa från fordonet, och man kan undra hur mycket rening de har för sina utsläpp.
Svaret är att de inte har någon rening alls, i stort sett. Visserligen finns det regler för utsläpp även från mopeder, men de är rätt enkla och i och med att många mopeder är försedda med tvåtaktsmotorer rinner runt en tredjedel av bränslet rakt igenom motorn och ut i luften. Det är just tvåtaktarna som luktar mest.

Liten lätt moped lika törstig som en bil
Nyare moppar har ibland fyrtaktsmotorer, som är mer avancerade konstruktioner och släpper ut mindre skit, men de är inte lika rappa och många väljer då hellre tvåtaktaren.
Intressant nog drar de båda sorterna rätt mycket bensin, det är inte ovanligt att en moped med sin lilla motor drar lika mycket som en liten bil. Och bilen är ju då försedd med både elektronisk bränslestyrning och katalysator och har rätt låga utsläpp. Glöm inte heller bort att den tar fyra personer och en del last medan moppen går betydligt långsammare och knappt tar någon last alls.

För liten förorening för Naturvårdsverket
Och varför bryr sej myndigheterna inte om den skitiga mopeden? Svaret är att den står för en sådan liten del av transporterna i Sverige, knappt en halv procent. Då räknas personresor, några reser helt enkelt till jobbet på en moppe. Nedskitningen är då enligt Naturvårdsverket och trafikmyndigheter försumbar.
Men det blir ju lite annorlunda i fallet med matbuden, de kör ju timme efter timme. Vilket gör att deras mopeder påverkar luften mer. Miljöpartiets Daniel Hedén har motionerat i riksdagen om att mopederna inte skulle få köra i miljözoner, men han fick ingen respons. Insändare i tidningarna från inte minst cyklister som ogillar mopedbuden på cykelbanorna får heller inget gehör.

Alla minskar sina utsläpp – utom mopparna
Nu ska EU dra igång ett projekt som ska mäta mopedernas verkliga utsläpp i trafik, man har noterat att alla andra trafikslag faktiskt minskar sina utsläpp under åren medan mopederna ligger kvar på höga nivåer. Och i och med att de inte har katalysatorer så går en hel del av de farligare utsläppen rakt ut, som kväveoxider och polyaromatiska kolväten. Sådant som ger ökad risk för cancer.

Eldrift eller modern bensinmotor för dyrt för buden
Ska man köpa ny moped kan man välja, en elmoppe kostar runt 30 000 kronor, ungefär lika mycket som en med bensinmotor. Men många av matbuden har inte råd, de väljer oftast en begagnad moped av scootertyp, med automatväxel, just den typ som drar mest bränsle och alltså skitar ner mest av alla.
Så vem ska man då anklaga för denna smutsiga drift? Kunden, som inte orkar hämta sin pizza själv, eller matbudet som på grund av låg lön inte har råd med en elmoppe, eller matbudföretaget, som envisas med att budet är frilansare och får ordna med transportmedel på egen hand?
Välj själv.

Föregående

Elbilarna ökar i hög fart - när kommer båtarna ikapp?

Nästa

Fira 500 år med och på modersmålet svenska