Norska rederiet Höegh Autoliners har öppnat en fraktlinje mellan Göteborg och Auckland, Nya Zeeland.
– Linjen svarar för tunga rullande fordon, som person- och lastbilar, maskiner för gruvindustrin, skogsmaskiner och även annan tung, icke rullande maskinutrustning, berättar för Spanaren Eva Mattsson, linjechef på Scandinavian Shipping & Logistics, agent för Höegh Autoliners.

Det första fartyget på den nya linjen, “Höegh Trigger” i den så kallade Horizon-klassen, lämnade den 12 mars kajen i Göteborg .
Hamnen trafikeras därefter med två anlöp i månaden av ett antal olika fartyg i Höeghs fartygsflotta. På tisdagen ankom, lastade och avlöpte världens största PCTC-fartyg i Horizon-klassen (Pure Cargo & Truck Carriers) “Höegh Tracer” från Bilhamnen, kaj 601 i Göteborg. Rederiet opererar världens största PCTC-fartyg med kapacitet på motsvarande 8,500 bilar i 14 våningar.

Bra bris och god service avgörande
– Fartygets nästa hamn är Bremerhaven i Tyskland, säger Eva Mattsson. Därefter angör hon ett antal hamnar på vägen längs Europas västkust, runt Afrika, till Australien och därefter till Nya Zeeland och vändpunkten Auckland på Nordöns norra del.
– Bra pris och god service, anger Eva Mattsson som avgörande för att Göteborgs Hamn fick tillbaka Höegh Autoliners, som varit borta i några år från Göteborgs farvatten.
Direktlinjen från Göteborg går för export till hamnarna  Durban – Port Elizabeth – Maputo – Port Louis – Tamatawe – Fremantle – Port Kembla (Sydney) – Brisbane – Melbourne – Auckland.

Viktigt tillskott för svensk industri
Importen till Göteborg går bland annat via hamnar i Japan, Korea och Kina.
– Den här direkttrafiken är ett viktigt nytillskott för industrin. Oceanien och Sydafrika är viktiga marknader för fordonsindustrin och svensk verkstads- och anläggningsindustri, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB, i ett pressmeddelande från Göteborgs Hamn.

Linjekarta för Höegh Autoliners

Så här ser linjekartan ut för den nya fraktlinjen från och till Göteborg.

Höegh Autoliners
Höegh Autoliners Holdings A/S är ett Oslobaserat aktiebolag med två ägare, Leif Höegh och Co (61,25%) samt danska A.P. Möller- Maersk A/S (38,75%). Rederiet har cirka 350 anställda i 16 kontor och omkring 1300 sjöfolksanställda via bemanningsföretagen i Kina och Filippinerna. Rederiet har sex fartyg i PCTC-klassen. Sammantaget opererar rederiet ett 40-tal fartyg för tunga, rullande fordon i ett tiotal oceangående linjer.