Arvtagaren till Saab, Nevs (National Electric Vehicle Sweden AB) i Trollhättan, är idag verksam part i utvecklingen av fordon hos ägaren, det kinesiska konglomeratet Evergrande. Det har som mål att bli världsledande tillverkare av nyenergifordon med el och andra energikällor, som drivmedel.

Det började med affärsmannen Kai Johan Jiang. Han övertog 2012 det som fanns kvar av Saab Automobile från General Motors, som personal och anläggningar i Trollhättan med rätten att utveckla och bygga bilar baserade på Saabkonceptet. Nystarten av verksamheterna i Trollhättan rullade igång under namnet Nevs.
Om Kai Johan Jiang berättas det att han ursprungligen tänkt sig som student att komma till Schweiz, men att språkförbistring gjorde att han i stället kom till Sverige.

Elbilar i Saabkostym
En del 9-3 bilar av det ursprungliga snittet byggdes och såldes men snart inriktades Nevs verksamhet helt på eldrivna bilar, till en början i Saabkostym. Det gamla konceptet lades så småningom åt sidan och inriktningen blev eldrivna fordon för den kinesiska marknaden. Kinas politiska ledning verkar för att Kina ska bli främst i världen i utveckling och produktion av klimatvänliga fordon som en strategi för att förbättra miljön i landets alla mångmiljonstäder.
I Tianjin, hamnstad till Beijing ett tiotal mil därifrån, ligger Nevs fabrik, som skulle producera för Kina, världens största bilmarknad med cirka 30 miljoner sålda bilar.

Premiär i december 2017
Den först monterade bilen, 9-3 EV, (Electric Vehicle) rullade av slutmonteringen den 5 december 2017. Press och måleri färdigställdes under våren 2018.
En förserie om 125 bilar, som tillverkats i trollhättefabriken, fick passera genom Tianjinanläggningen.
Nevs fick då en teoretisk produktionskapacitet på 200 000 bilar i Kina och ytterligare 200 000 om trolllhätteanläggningen på sikt kunnat tas i anspråk och räknas in.
Finansieringen blev en ständigt aktuell fråga för bolaget, som bland annat ingick samverkansavtal med det kinesiska mobilitetsföretaget, DiDi, och med Microsoft.

Ny kurs med Evergrande
I början av 2019 gick det kinesiska fastighetsbolaget Evergrande in som majoritetsägare i Nevs och därmed etablerades en grund och stabilitet för Nevs. Företaget behövde inte längre varje dag fundera över ekonomin.
Vid ett möte på regeringskansliet i Stockholm informerades statsminister Stefan Lövén om affären av Nevs grundare och ägare Kai Johan Jiang och av Evergrandes styrelseordförande och huvudägare, Xu Jiayin.

Slut som självständig biltillverkare
Med den affären sattes punkt för Nevs som självständig tillverkare av bilar. Nevs utgör nu en länk i en industriell kedja av utvalda specialistföretag från hela världen, som tillsammans har kompetensen att utveckla och bygga fordon drivna av ny energi, ”New Energy Vehicles”, som Evergrande beskriver strategin.
Nevs utvecklar mobilitetslösningar, självkörande fordon och system för att manövrera dessa, men även system för bildelning. Nevs deltar i utvecklingen av två slags fordon, bilar utan ratt och bilar med ratt.
– Sommaren 2020 avvecklade grundare Kai Johan Jiang sin kvarvarande ägarandel i Nevs, som därmed helägs av fastighetsbolaget Evergrande, Kinas näst största, berättar Ulrika  Hultgren, informationschef på Nevs för Spanaren.

Produktvecklare i Trollhättan
Bolaget är noterat på Hongkongbörsen. Huvudägaren är styrelseordföranden Xu Jiayin, som beskrivs ha en position nära Kinas högsta politiska ledning.
– Nevs har i Trollhättan omkring 700 anställda, i huvudsak ingenjörer för produktutveckling men även en del produktionsspecialister, säger Ulrika Hultgren till Spanaren.
– I fabriken sker en viss legotillverkning av komponenter för andra företag, till exempel bränsletankar, tillägger hon.
Nevs för också samtal med ett tyskt bilföretag Sonor Motors i München om produktion av elbilar i Trollhättan och har visst samarbete med den svenska sportbilstillverkaren Koeningsegg.

Saab finns i generna
De omkring 700 medarbetarna på Stallbacka i Trollhättan, i huvudsak ingenjörer, fokuserar nu på utveckling av olika mobilitetslösningar. Arvet från Saabs ingenjörskunnande finns i generna och fortplantas vidare till fordon med morgondagens krav på tekniskt innehåll, säkerhet, komfort, IT-lösningar, klimatvänliga drivlinor, flexibel produktion och marknadsföring mot nya kunder. Fordonen blir komponenter i infrastrukturlösningarna i Kinas mångmiljonstäder och stora samhällen i arbetet för att skapa en hälsosam luftmiljö.

Privatpersoner inte primär kundkrets
Kunderna är inte längre i huvudsak privatpersoner utan städer, kommuner, organisationer, företag och liknande.
Men det kommer också att utvecklas fordon där privatpersoner är kunder.
Nu pågår det sedan en tid provkörningar på Nevs område Stallbacka i Trollhättan av det självkörande fordonet Sango. När testprogrammet är genomfört kommer tio sådana fordon att sättas i provtrafik i Stockholm.

Evergrande satsar stort med 14 nya modeller
Evergrande arbetar med sammantaget 14 nya bilmodeller under namnet Hengchi. På bilden en av de sex modeller som är närmast lansering.

140 00 anställda
Hos Evergrande kan den nya grenen för energifordon bli den snabbast växande, om ledningens mål för produktion och försäljning uppnås. Koncernen består därutöver av digital teknologi, kulturturism och hälsovård. Huvudkontoret ligger i Shenzhen, cirka en timmes resa från Hongkong.
Företaget har 140 000 anställda och rankas som nummer 152 i tidskriften Fortunes 500-lista över globalt verkande företag.

New Energy Auto ska bli störst i världen
Evergrande har målet att bli världens största fordonsgrupp för nyenergifordon. Planen är en miljon tillverkade fordon 2025 och fem miljoner 2035. För att säkerställa den utvecklingen har Evergrande ingått ett antal samarbeten med världsledande företag i strategiska områden för teknisk utveckling, design och forskning/utveckling. En industriell kedja av nyenergifordon har etablerats. Den täcker områdena produktion, chassilayout, drivlina, batteri, komponenter, intelligenta nätverk, bilförsäljning och smart laddning.
Detta har lett fram till utvecklingen av 14 nya fordonsmodeller, varav sex av dem nyligen presenterats under varumärket Hengchi. Produktionsanläggningarna i Shanghai, Guangzhou och Tianjin börjar tillverkningen av dessa sex under 2021.

Föregående

Blir det nu bättre information om Västlänken?

Nästa

Här tränas för hjärnan