– Det känns otroligt bra! Helt otippat fick vi ett avtal, säger en glad och omtumlad Eskil Rönér, Hamnarbetarförbundets ordförande, till Spanaren,  på tåget hem till Halmstad.

Nyckeln blev att medlarna denna gång tog bort de två avsnitten i medlarbudet från den 20 februari, som Hamnarbetarförbundet då sa nej till. De avsnitten gällde begränsade möjligheter att delta i lokala förhandlingar och rätten att teckna lokala avtal.

Resultatet blev nu att arbetsgivaren Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet klockan 17 på tisdagen skrev på det så kallade andrahandsavtalet. Det innebär att anställningsvillkoren för landets samtliga hamnarbetare regleras i det kollektivavtal som Transportarbetareförbundet för ett år sedan tecknade med arbetsgivaren och som löper ut – med fredsplikt – med april månad 2020. Det viktiga för Hamnarbetarförbundet är att förbundet nu för första gången har ett eget avtal och får delta i lokala förhandlingar.

Det nu påskrivna avtalet blev klart bara timmarna innan en storkonflikt skulle bryta ut och lamslå väsentliga delar av näringslivets godsflöden och leveranserna till dagligvaruhandeln.

Man kan säga att den långa vandringen i avtalslöst land, som pågått sedan förbundet bildades 1972 i Örnsköldsvik, med detta andrahandsavtal nu är till ända.

– Medlemmarna är glada och de har stöttat oss hela vägen, säger Eskil Rönér till Spanaren.

– Detta andrahandsavtal innebär att den flera decennier långa konflikten med Hamnarbetarförbundet är löst. Vi har nu fredsplikt med Hamnarbetarförbundet. Hamnarbetarförbundets strejker är avblåsta och arbetet i hamnarna kan återgå till det normala, säger Mattias Dahl, vd för Transportföretagen på arbetsgivarorganisationens hemsida.

Sveriges Hamnar är ett bransch- och arbetsgivarförbund inom Transportföretagen och har 57 anslutna företag med totalt cirka   3 800 anställda

Föregående

Inkomster från spårvägens skrotförsäljning gick till "kaffekassa"

Nästa

Fem års vitesförelägganden har inte fått ordning på Karl Johansskolan