Det storstilade järnvägsprojektet Crossrail genom och under London är inte bara försenat flera år.

Häromdagen avslöjades det, att projektet behöver ytterligare cirka tre miljarder pund utöver den budgeterade summan, rapporterar den ansedda dagstidningen The Guardian.

Med onsdagens kurs för brittiska pund blir det motsvarande cirka 34 miljarder kronor. Det innebär att den nya järnvägen kommer att kosta minst 17,6 miljarder pund totalt, ganska precis 200 miljarder kronor, innan trafiken kan börja rulla.

Så sent som i juni i år beräknades att totalkostnaden skulle landa på 14,8 miljarder pund.

Ett ståtligt flaggskepp

Chef för projektet, som av ansvariga för brittiska infrastruktursatsningar betraktas som ett ståtligt flaggskepp, fram tills helt nyligen har varit Sir Terry Morgan. Men när bristerna i projektets genomförande avslöjades valde han att avgå, eller troligen uppmanad till det.

”Massor att göra än”

En översyn av projektets nytillsatte chef, Mark Wild, gav vid handen, att den planerade öppningen hösten 2019 måste skjutas på framtiden igen. Den ursprungliga invigningsdagen var satt till 9 december 2018. Nu vågar ingen gissa när den nya järnvägen kan vara färdig.

– Det finns fortfarande en oerhörd massa saker att göra, kommenterade Mark Wild sin översyn för The Guardian och fortsatte med att hans team nu ”arbetar med att upprätta en robust och trovärdig tidplan”.

Londons borgmästare Sadiq Khan presenterade så sent som i måndags en räddningsplan för att staga upp projektet bland annat med nya lån i miljardklassen.

Samtidigt meddelade han att han beordrat en genomgång av samtliga sammanträden i projektets styrelse de senaste fem åren för att skapa transparens i vad som förevarit.

Genom fem tunnlar

Crossrail är en 118 kilometer lång järnvägslinje från östra London till grevskapen Berkshire, Buckinghamshire och Essex. Projektet startade 2009 och beräknades vara klart nio år senare. Hur lång tid som behövs nu för genomförandet är det, som sagt, ingen som vågar gissa idag.

När den nya järnvägen, som bland annat går i fem tunnlar, är klar att tas i bruk kommer den att döpas till Elizabeth Line, ja, efter den engelska drottningen förstås.

Previous

Doktorn har hela ordet

Next

Idrottsmuseet lever vidare