Göteborg City Airport, som man lägger ner hellre än att fixa upp den för 250 miljoner
Göteborg City Airport, som man lägger ner hellre än att fixa upp den för 250 miljoner

Anna-Lena Holberg är moderat politiker från Lerum. Ändå var hon med och beslutade skänka bort Göteborgs stads aktier i Säve flygplats (officiellt benämnd Göteborg City Airport).

– Inget konstigt med det, säger Anna-Lena Holberg själv.

Den 12 januari beslutade bolaget Business Region Göteborg (BRG) att sälja Göteborgs 20 procent av aktierna i Säve flygplats för en krona till statliga Swedavia. I praktiken var det alltså att skänka bort andelen.

Volvo AB sålde samtidigt sina 40 procent till samma pris. Därmed blev Swedavia ensam ägare till flygplatsen. Allt trafikflyg till och från Göteborg gick då redan via Landvetter.

Göteborgs stad äger Göteborgs Stadshus AB, moderbolag för kommunens alla andra bolag. Där ingår bland andra Business Region Göteborg, vars uppgift är att ansvara för näringslivets utveckling i Göteborgsregionens 13 kommuner.

Anna-Lena Holberg
Anna-Lena Holberg

Sammanträdet den 12 januari gick fort. Fem av BRG-styrelsens ledamöter deltog per telefon. Däribland Anna-Lena Holberg, tidigare kommunalråd i Lerum och nu politiker i Västra Götalandsregionen.

Hur ser du på att som Lerumsbo fatta beslut om att sälja egendom som tillhör göteborgarna?

– Inget konstigt, svarar Anna-Lena Holberg. Eftersom det var bolaget som ägde aktierna var det naturligt att beslutet togs av styrelsen.

Göteborgs stad innehar fem av de nio platserna i styrelsen. Anneli Hulthén (S) är ordförande och Jonas Ransgård (M) vice ordförande. De övriga är Eva Flyborg (FP). Eva Ternegren (MP) och Hans Rothenberg (M).

Hur politiskt förankrat var nu beslutet?

Ann Törnblom, kommunikationschef på Stadshus AB svarar:

– Då både Anneli Hulthén och Jonas Ransgård sitter i BRG:s styrelse ser vi att frågan är politiskt avstämd.

Tre av de övriga styrelseledamöterna i Business Region Göteborg bor liksom Anna-Lena Holberg på andra håll. De är kommunalrådet Paula Örn (S) i Ale, kommunalrådet Stefan Svensson (M) i Partille och förra statsrådet Leif Pagrotsky (S) i Nacka kommun.

Styrelsen förväntar sig att Swedavia nu tar ansvar för de verksamheter som blir kvar på Säve och inte kan flytta till Landvetter.

Så?

– Olika samtal är igång för att vi ska se vilka vägar framåt som finns, uppger Swedavias kommunikationschef Klas Nilsson. Vår inriktning att kunna stänga flygplatsen i år står därmed kvar. En avvecklingsplan ska finnas framtagen under mars/april.

Föregående

Det går långsamt med utredningarna om Qvidings misstänkta bidragfusk

Nästa

Ansaldobreda: Ett elände även i Oslo