Vårdgaranti? Äh, det är bara något politikerna hittat på.
Det beskedet fick en förtvivlad patient som begärde undersökning på Sahlgrenska.
Patienten (P) är sedan flera år registrerad på en av Sahlgrenska sjukhusets kliniker. P ansåg sig nu behöva en ny undersökning eftersom tillståndet försämrats.
Ringde alltså kliniken.
– Du måste ha remiss, sade den som svarade, berättar P. Men jag påminde om att jag är patient på kliniken, och senast jag var där fick jag veta att det bara var att höra av sig om jag blev sämre.
– Uppgifterna om mig fanns i datorn. Men det hjälpte inte. Jag skulle ha remiss.
Så P kontaktade sin läkare på vårdcentralen som samma dag skickade en remiss till kliniken.
Nu skulle det väl bli fart.
Och visst kom det ett brev om att en kallelse var att vänta.
– Sen hände ingenting. Och ingenting, suckar P.
Ett nytt brev dök upp från kliniken. Snart var det P:s tur.
Inget hände.
P ringde och undrade vad som pågick och refererar följande samtal:
– Jag ser att din remiss ligger här. Det blir snart din tur.
– Men nu har det väl gått ett halvår sen ni fick remissen.
– Jo, men vi hinner inte med. Folk slutar och vi har ont om personal.
– Men då vill jag med hänvisning till vårdgarantin att ni skickar mig till en annan klinik.
– Vi har inga möjligheter till det. De kan inte heller ta emot fler patienter.
– Men gäller inte tremånadersgarantin?
– Äh, det där är bara nånting som politikerna hittat på. Det kan vi inte leva upp till.
P väntar fortfarande på sin kallelse.
En insändarskribent berättade i Göteborgs-Posten den 21 augusti att hans hustru ännu inte fått någon reaktion på sin fyra månader gamla remiss till Sahlgrenska.
Efter lång tid i telefonkö hänvisades mannen till vårdslussen. Därifrån skulle han bli uppringd två dagar senare. Men kliniken hann svara att man själv får ordna tid hos annan klinik om man önskar det.
Läs också: