– Jag tycker inte man ska svara på det sättet, kommenterar Sahlgrenskas ordförande Kerstin Brunnström (S) det bemötande P fick på kliniken. (Se artikel ”Vårdgaranti? Äh…”)

– Man bör förklara att vi gör det bästa för att ta emot patienterna i tid.

Kerstin Brunnström
Kerstin Brunnström

-Vi gör väldigt mycket för att förbättra vården och förkorta väntetiderna, säger Kerstin Brunnström och påpekar att det finns flera kliniker som ändå klarar vårdgarantin.

Hon ger några skäl till att en del kliniker inte gör det.

– Det tar tid att utbilda folk, konstaterar Kerstin Brunnström. Det är ju brist på personal. Ibland strömmar det till ovanligt många patienter. Och på somrarna blir det särskilt svårt att möta behoven.

-Men vi arbetar med en handlingsplan.

Föregående

Vårdgarantin lagstadgad rättighet

Nästa

"Vårdgaranti? Äh, bara ett påhitt"