Där står de övergivna på en trottoar och väntar på nya kunder.

Inom kort kommer de att finnas i många, många hundratal, rullande, stående, liggande.

Elsparkcykeln har invaderat en rad städer runt om i världen. Nu har turen kommit till
Göteborg.

För ett halvår sedan var den ett nästan okänt fordon i stadstrafiken.

– Gissningsvis kommer det att finnas ett tusental här i år, tippar Malin Månsson.

Hon jobbar på Trafikkontoret och är huvudansvarig för cykeltrafiken i Göteborg.

Som många andra är hon tagen på sängen inför denna växande armada av elsparkcyklar.

Konstruktionen är enkel: En ståplatta med styre ett hjul vardera ända. Ett batteri med en
räckvidd på mellan två och tre mil håller farten och högsta tillåtna hastighet är 20
kilometer i timmen..

Inget tillstånd krävs

En dag i höstas knackade det bildligt talat på Trafikkontorets dörr:

”Vi tänker placera ut ett par hundra elsparkcyklar i centrala Göteborg om två veckor.”

Ungefär samma scen hade utspelat sig något tidigare i Stockholm, Malmö och Lund. Alldeles nyligen har tvåhjulingarna börjat synas i Uppsala.

Svenskägda företaget VOI var först på plan i Göteborg. Ytterligare två, Tier och Lime, har tagit upp konkurrensen.

Något tillstånd för att driva denna verksamhet krävs inte.

Stadens gator, cykelbanor, gator och torg tillhör vem som helst som vill ta dessa i anspråk, så länge man rättar sig efter efter trafikreglerna.

Betalning med app

Affärsidén att hyra ut elsparkcyklar kommer från USA och bygger på att de är snabba, smidiga, tystlåtna, lättkörda och relativt miljövänliga. Lätta att parkera är de också eftersom det inte kostar något och man kan ställa eller slänga dem ifrån sig nästan varsomhelst där de inte utgör något hinder för övriga trafikanter.

Hyrförfarandet sker via en app där kunden registrerar sig och sina kreditkortsuppgifter. Sedan är det bara att köra. Avgiften per minut varierar något mellan de olika företagen.

I Göteborg tas elsparkcyklarna emot med avvaktande öppna armar. Det är naturligtvis svårt att göra sig en föreställning om hur ett tusental fordon av dessa slag kommer att påverka stadsbilden och trafiken.

I Stockholm har emellertid ett missnöjt mummel börjat höras. ”Dom är för många.” ”Dom står i vägen.” ”Dom skräpar ner.”

I San Fransisco är de förbjudna.

I Madrid stoppades de av myndigheterna i slutet av förra året.

I Paris kryllar det av dem.

Klassas som cykel

Transportstyrelsen har bestämt att elsparkcykeln ska klassas som en vanlig trampcykel.

Det innebär att den framför allt ska köras på cykelbanor och gator.

– Men de får också användas på trottoarer och gågator om de körs i gångfart, berättar Malin Månsson.

Vad som är gångfart är förstås en svårbedömd hastighet: En rask promenad eller ett stilla släntrande?

Här kan man möjligen tänka sig framtida konflikter mellan Göteborgs fotgängare och elsparkcyklisterna.

Häromdagen rapporterade SvT:s Västnytt om den första kända olyckan. Den inträffade när batteriet tvärdog och personen på cykeln kastades huvudstupa i backen, dock utan svårare blessyrer.

Förr eller senare måste batterierna laddas. De konkurrerande företagen har olika metoder för detta. I ett fall hämtas de övergivna cyklarna in av en lastbil och fraktas till en laddningscentral, i ett annat fall har ett antal frivilliga privatpersoner anlitats för att samla in och ladda.

 

Föregående

Det ljusnar för Idrottsmuseet

Nästa

Rätt få vara anonym i vissa fall