Sjöfartsverket drar ned och stänger två av verkets fem helikopterbaser, lägger upp en isbrytare, säljer ett sjömätningsfartyg och ett större underhållsfartyg och minskar administrationen med 40 miljoner kr, vilket innebär var tionde anställd.
Sjöfartstidningen rapporterade först om detta.
Åtgärderna beror på Sjöfartsverkets trängda ekonomiska läge. Underskottet för 2024 uppgår till ca 600 miljoner kr efter finansnetto och årets resultat väntas bli ca 200 miljoner kr större, skriver Sjöfartsverket på hemsidan.

Planen har lämnats till regeringen
Åtgärdsplanen lämnades den 1 mars till regeringen.
– Åtgärderna är inget vi vill genomföra, men vi är i en allvarlig ekonomisk situation som gör det nödvändigt, säger Erik Eklund, generaldirektör.
Skarp kritik från flera håll
De planerade åtgärderna möter skarp kritik:
– Åtgärderna kan medföra att människor i nöd inte får räddning i tid, säger Lina Buurstra, sjöräddningsledare på Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral, JRCC.
– Nu måste politikerna ta tag i Sjöfartsverkets icke fungerande finansieringsmodell, uppmanar branschorganisationen Svensk Sjöfart landets styrande politiker.
Förslag på åtgärder från generaldirektören
Sjöfartsverket begär höjda statliga anslag årligen om 250 miljoner kronor, en möjlighet att öka avgifterna med 250 miljoner kronor samt att statens investeringar i sjöfartens infrastruktur och fartygsflotta ska uppgå till 35 miljarder kronor över en tioårsperiod.
– Då ingår även driften av isbrytarna på samma sätt som att staten står för snöröjning på väg och järnväg. Summan motsvarar tre procent av statens satsningar på drift och underhåll i trafiksystemen de kommande tolv åren, säger GD Erik Eklund.