Volvo Cars försäljning på företagets alla marknader ökade 2024 med 8 procent till 763 389 jämfört med året innan. Det innebär ett nytt försäljningsrekord, trots att bilarna backade på de två nyckelmarknaderna USA och Kina.
Elbilarna, helt eldrivna och laddhybrider (plugin hybrid), stod för nästan hälften av bilföretagets sålda bilar, 46 procent.
Det är på den europeiska marknaden som märket ökade mest, med 25 procent till 369,685. Elmodellerna stod för 65 procent av Volvos sålda bilar i Europa.
Tappad försäljning i Kina och USA
I Kina tappade Volvo 8 procent till 156 370 sålda bilar jämfört med 2023. Elbilarna svarade för ca 10 procent.
I USA blev tappet 3 procent till 125 243 jämfört med föregående år. Elbilarna svarade för 34 procent av de sålda bilarna i USA.
Ökande andel elmodeller
Totalt registrerades på den svenska hemmamarknaden 46 952 Volvo personbilar, en ökning med 5 640 bilar eller med 14 procent. Andelen elmodeller uppgick till 22 procent därav jämfört med 20 procent året innan. Det kan noteras att bilmarknaden i Sverige minskade med 7 procent till 269 498 registrerade personbilar, som Spanaren tidigare redogjort för.
XC60 säljer bäst på alla marknader
Volvo Cars mest sålda personbil på alla företagets marknader är Volvo XC60 med 230 853 sålda bilar år 2024.
Näst mest sålda modeller är XC40/EX40 med 173 890 bilar följd av XC90 med 108 621 sålda bilar.