Johanna Eriksson Eknander Västtrafik
Johanna Eriksson Eknander. Bild: Eddie Löthman.

Nu har Göteborg fått en ny färjelinje över älven. Ganska kort, men naggande god enligt Västtrafik. Går mellan Stenpiren och nya bryggan Lundbystrand.
– Norra älvstranden växer och många arbetspendlar till och från området. Här kan man kombinera cykel och kollektivtrafik, menar Johanna Eriksson Eknander, affärschef för båt på Västtrafik.

Färjan är gratis och går varje kvart i rusningstrafik, den tar cyklar och resan tar bara runt fem minuter. I väntan på den cykelbro som aldrig tycks komma tar man gratisfärjan 286 över och det är en smidig lösning som dessutom går på el vilket Västtrafik ska ha på alla älvens färjor senast nästa år.

Tillstånd och byggen bakom försenad start
Att det trots allt tagit lite tid innan den nya färjan börjar segla menar Västtrafiks styrelseordförande Bijan Zainali (S) är alla tillstånd och byggen som ska till, det har ju varit byggarbetsplats på Hisingssidan i några år. Men Bijan Zainali är glad att det är klart nu.
– Det är fantastiskt bra att man snabbare kan ta sig till området, menar han.

Ny elektriska fordon ger högre priser
Kostnaderna för att nyttja kollektivtrafiken har ökat mer än andra priser, något Bijan Zainali förklarar med alla investeringar som görs. Nya spårvagnar, elbussar och så färjor som ju snart bara ska gå på el.

Bijan Zainali
Bijan Zainali (S), Västtrafiks styrelseordförande.

Regionerna behöver hjälp av rikspolitiken
Han tycker att det är rikspolitikerna som borde ställa upp mer för att få fler att åka kollektivt, regionerna har inte tillräckligt med pengar och då måste priserna höjas.
– Själv har jag riktat kritik mot regeringen för att de ändrat prismodellen så bilen gynnas.
– Bilen är inte lösningen, det finns inte plats för fler. Så vi måste få folk att resa kollektivt, men vi har inte majoritet i regionen för att ändra prismodellen, avslutar Bijan Zainali.

Klart snabbare färd än med cykel över bron
Färjan glider in mot Stenpiren och resan är över. Det hade tagit betydligt längre tid att cykla in till bron och ta sig över den vägen.

Föregående

Stabila siffror för svenska sjöfarten första kvartalet - Göteborg ökar mest

Nästa

Västtrafik lanserar ny tjänst för att kombinera färdsätt - med rabatt