Emily, elbilen från Nevs i Trollhättan, som uppges ha en räckvidd på närmare 100 mil, kan kanske hitta ut på vägarna trots allt.
Nevs avslöjade den nya elbilen i april i år när det stod klart att kinesiska ägaren Evergrande stängde ned i stort sett all verksamhet i Trollhättan, vilket Spanaren rapporterat om. (Länk till artikeln)
Enligt Sveriges Radios Dagens Eko pågår slutförhandlingar om försäljning av projektet med en än så länge hemlig köpare.

Enligt de uppgifter som Ekot inhämtat kan avtalet offentliggöras inom någon vecka och om det går i lås kan det på sikt innebära biltillverkning på Stallbacka-området igen och många nya jobb.
Det finns sedan tidigare en avsiktsförklaring på plats mellan Nevs och en potentiell köpare från Europa.

Köparen planerar tillverkning i Trollhättan
Denna köpare planerar – om avtalet slutförs – att tillverka elbilen Emily i Trollhättan och satsningen skulle på sikt skapa 2 000 nya jobb.
Men en källa med insyn i Emily-projektet är skeptisk till om det kan bli så många jobb och säger att det handlar om ett högriskprojekt.
– Det finns risker att det kommer att bli som att kasta pengar i sjön, säger källan till Ekot.

Lång väg och miljarder för att nå produktionsstart
Det finns så här långt några få prototyper av Emily. Mycket utvecklingsarbete återstår innan bilen kan bli redo för produktion.
Enligt Ekots insatta källor kommer det att kosta flera miljarder att färdigutveckla bilen och sedan starta serietillverkning.

Previous

Flera miljoner kronor per plats - då vill medborgarförslag stoppa hela bygget

Next

Nu blommar det på miniängarna - hjälper de minsta djuren att trivas och bli fler