De senaste åren har Stena Line satsat hårt på en expansion inom färje- och frakttrafiken i Östersjön.
Häromdagen meddelade rederiet att det har förvärvat färje- och roro-terminalen i Ventspils, Lettland, en affär Sjöfartstidningen var först att rapportera om.
Enligt Stena Line erbjuder ägandet av terminalen goda möjligheter till fortsatt utveckling av trafiken på Östersjön. I sina prognoser spår rederiet fortsatt ökande fraktvolymer på linjen och att Lettland på sikt kommer att få ökad betydelse som sjöfartsnation
Strategiskt drag för långsiktig position
”Östersjön är en stor tillväxtregion för Stena Line och vår investering i Ventspils visar hur engagerade vi är i att utveckla vår affär med Lettland”, skriver Niclas Mårtensson, vd för Stena Line, i ett pressmeddelande.
Han skriver också:
”Med detta strategiska drag har vi säkrat en långsiktig position i en väsentlig del av vårt europeiska nätverk och jag ser fram emot att arbeta med våra kunder och partners för att fortsätta expandera i regionen.”
Nybyggda färjor trafikerar från Karlskrona
Stena Lines köp av terminalen i Ventspils är hur som helst förknippat med villkor. Exempelvis krävs det ett godkännande från myndigheter av förvärvet från konkurrenssynpunkt.
Rederiet meddelar vidare enligt Sjöfartstidningen att ytterligare detaljer i avtalet inte kommer att offentliggöras.
Stena Line har trafikerat linjen mellan Ventspils och Nynäshamn sedan 2012.
Men mycket har hänt sedan dess. Så sent som förra året satte Stena Line in de pampiga nybyggda färjorna Stena Estelle och Stena Ebba i trafik mellan Karlskrona och Gdynia.
Ny finsk färjelinje har startats
Rederiet har även startat en ny linje mellan Norvik och Hangö i Finland. Linjen mellan Norvik och Ventspils trafikeras sedan 2021 och 2022 med de förlängda så kallade Visentinfärjorna Stena Scandica och Stena Baltica.
Rederiet uppger att fraktkapaciteten sammantaget ökat med cirka 30 procent tack vare satsningarna.