De italienska spårvagnarna M32 har varit ett sorgligt kapitel i 15 år.
Vagnarna drar hälften av Spårvägens alla underhållskostnader.
Och de rullar bara drygt hälften så många kilometer de borde.
M32 kommer att synas i Göteborgstrafiken i cirka tio år till. Trots att fordonen inte är gjorda för spåren i Göteborg.
Först beställde Göteborg 40 nya spårvagnar från italienska Ansaldobreda. Det blev stora problem redan från början. Ändå beställde man 25 till. Orsak okänd.
Spanaren har berättat om eländet i flera år. Nu träffar vi Bülent Esenteg, chef för fordonens underhåll på Göteborgs Spårvägar.
Han började sin tjänst 1 september i fjol.
Gamla tåg från 80-talet i bättre skick än M32
Hur blev din reaktion då du såg problemen med M32?
– Jag blev förvånad. Tidigare hade jag jobbat med bland annat tåg från 80-talet som också hade problem, men jag sticker ut hakan och påstår att tågen var i bättre skick fast de var äldre.
Ett par uppseendeväckande uppgifter:
- Av Spårvägens totalt 243 fordon är 64 de italienska M32. Ändå har de senare dragit hälften av alla underhållskostnader de tre senaste åren. I kostnaderna ingår reservdelar, arbetstid och administration.
- M32 orkade i fjol prestera endast 58 procent av antalet kilometer de är tänkta att göra. Som jämförelse har de äldre M31 utfört 116 procent av sin tänkta prestation.
– Det är lite skillnad på produkter, konstaterar Bülent Esenteg.
Ansaldobreda levererade inte det som beställts
Man insåg ju redan från början att M32 inte var vad man kommit överens om. Men Göteborg klarade inte av att hantera leverantören Ansaldobreda med någon framgång.
Ett tydligt exempel är att en av vagnarna inte alls fungerade.
– Den hade en uppsjö av problem, som Bülent Esenteg sammanfattar det.
Spårvägen och Ansaldobreda hamnade i ett häftigt bråk. Detta slutade med att den italienska leverantören lämnade en offert på ombyggnad som motsvarade halva priset på ett nytt fordon. Göteborgarna gav upp. 65 fordon blev 64.
Fordonet inte byggt för Göteborgs-förhållanden
Ett huvudproblem med M32 är att fordonet inte är byggt för Göteborgs spår med växlar, kurvor och backar. Vagnarna skakar och rycker. Dörrar skadas liksom klimatanläggningar.
– Vibrationerna gör att rörkopplingar och annat går sönder, förklarar Bülent Esenteg.
– Värst blir det då man passerar en växel i farter på över 30 km i timmen.
Fel signaler till förare och missade larm
En annan dyster sak är att signaler hos föraren kan visa fel när inget fel uppstått och missa att larma när något verkligen är fel.
Den typen av problem har funnits hela tiden.
På äldre vagnar vrids hjulen i kurvorna. Så icke på M32. Hjulen är låsta i sitt läge. Följden blir att det rycker till i fordonet när det går in i en kurva, vilket vållar obehag för framför allt förarna. Både vagnar och räls slits.
Reparationsinstruktioner på svenska saknas
Även om Göteborgs Spårvägar lärt sig reparera åtskilligt klarar man inte allt.
Tillverkaren sitter på information som kunden inte kommer åt. Alla instruktioner som ändå finns står inte ens på svenska. En del är på italienska, annat på tyska.
Nya M33 håller på att levereras av en helt annan tillverkare. Där förekommer en normal dialog mellan leverantör och kund. Göteborg tycks få den vara som beställts. Den här gången.
De äldsta spårvagnar som ännu går i trafik är 56 år och håller på att fasas ut. De fungerar fortfarande bättre än M32.