Maja Lundström, 68, vaknade med infekterade och värkande händer.
Vad gör man då?
Söker vård.
Men det är inte alltid så lätt. Här är hennes historia.
Måndagmorgon. Eksem på Majas händer hade blivit infekterade och det värkte från fingertopparna till underarmarna. Akutfall. Gå till din vårdcentral, inte till akuten på Sahlgrenska, säger vårdansvariga.
Maja är listad på Vårdcentralen Majorna. Tidigare hade de drop-in varje dag. Sedan ändrades detta och man skulle ringa och boka akuttid. Nu sägs ingenting om akutvård i deras information.
Så Maja tänkte först försöka ringa, men när hon brottats med telefonmenyn ett tag insåg hon att innan vårdcentralen hann ringa tillbaka (man får ju aldrig tala med en människa direkt) skulle troligen alla tider vara slut. Så hon satsade i stället på att gå till vårdcentralen direkt.
Väl på plats på Vårdcentralen Majorna var det svårt att få kontakt med receptionen, för kassapersonen höll på att lära sig nytt datasystem. Patienterna fick vänta.
Maja lyckades ändå få fram en snabb fråga.
– Kan jag få en akuttid?
Svar: Finns inte.
Sedan hade Maja velat ha mer information och stod i patientkön ett tag, men receptionen var alltså inte tillgänglig för patienter.
Ny vårdcentral
Återstod att gå någon annanstans. Vid Jaegerdorffsplatsen har privata Västerleden startat en ny vårdcentral, som enligt hemsidan och anslag i sin port har drop-in till läkare 8-16 alla vardagar. Men i receptionen ville man inte ta emot henne:
– Vi har inget drop-in på måndagar.
Nähä. Vad fanns då? Jo, till exempel Capio Access i Haga, det ställe som tidigare hette Accessakuten. Men när Maja begett sig dit var beskedet:
– Nu på dagen tar vi bara bokade patienter. Men på kvällen 17-22 har vi jour.
Bland vårdcentraler inom någorlunda räckhåll fanns då Västerledens Vårdcentral vid Frölunda torg. Enligt deras hemsida (exakt samma som deras systercentral vid Jaegerdorff har) har de drop-in till läkare 8-16 vardagar.
Bäst att ringa först. Men Västerleden har det vanliga systemet, man får inte tala med någon människa utan måste ta sig igenom en meny och knappa in personnummer och telefonnummer korrekt. Maja gjorde detta. Den elektroniska spökrösten lovade då att hon skulle bli uppringd på eftermiddagen följande dag.
Då satsade hon på att resa till Frölunda. I Västerledens väntrum är det först något slags sållning: Man måste visa ett id-kort för en läsare på ett speciellt sätt, då får man en kölapp till receptionen. (Inte så lätt för den som ser dåligt, har dålig motorik eller inte är riktigt klar i huvudet.)
Inte välkommen
I receptionen var budskapet kristallklart:
– Du är listad på Vårdcentralen Majorna. Det är dit du ska gå.
– Men de har inte tid. Jag behöver hjälp. Se på mina händer!
– Vi tar bara listade patienter.
– Hur skulle jag kunna veta det?
– Det är så det är.
Vi tar en titt på Västerledens Vårdcentrals hemsida. Där står det:
”Till vår drop-in-mottagning kan du komma om du får symtom som inte kan vänta till ett bokat läkarbesök.
Vår drop-in-mottagning har öppet måndag – torsdag kl 08.00 – 16.00.
Fredag kl 08.00 – 11.00.”
Står det något om att den hjälpsökande måste vara listad?
Nej.
Maja hade nu misslyckats med att få hjälp på fyra vårdcentraler. Provade Alléjouren i Haga på kvällen (samma lokal som Capio Access använder på dagen). Hon var där vid 17-tiden.
Betala 300 kronor…
På Alléjourens hemsida står:
”Här får du hjälp med enklare akuta åkommor på vardagar mellan 17-22 samt på helger och röda dagar mellan 10-16.
Är du listad på någon av följande vårdcentraler så betalar du 100:-/besök på Alléjouren, är du listad på annan vårdcentral betalar du 300:-/besök.”
Och så finns en lista på 32 anslutna privata vårdcentraler. Men formuleringen innebär ju med all normal tolkning att vem som helst är välkommen. Är man inte listad får man betala 300 kronor.
Maja kom till receptionen, som – just det – inte ville ta emot henne därför att hon är listad i Majorna. Maja stod på sig, visade händerna, berättade sitt lidandes historia. Kvinnan i receptionen lät beveka sig:
– OK, jag tar väl in dig då.
Maja hamnade hos en sköterska som inte var intresserad av hennes hjälpbehov utan bara ville tala om att hon var listad på fel vårdcentral. Till slut kom hon ändå in till en läkare som var oförskämd och ägnade tid åt att förebrå henne för att hon tagit sig in där hon inte hade att göra. Han skrev ut ett snabbt recept på salva, utan att titta på Majas händer, och öppnade dörren med orden:
– Gå till din vårdcentral!
Ingen akuttid
Tisdagmorgon. Maja har fortfarande svullna och värkande händer. Den i nåder utskrivna salvan visar sig inte hjälpa särskilt mycket. Hon gör ett nytt försök: Ska göra allt korrekt och ringer Vårdcentralen Majorna. Tar sig igenom den krångliga menyn, knappar in allting rätt och får besked av robotrösten att hon ska bli uppringd cirka 11:20.
Hon blir uppringd – vad 14-tiden. Akuttid samma dag? Finns inte.
– Det finns bara några få tider i morgon.
– Fint, då kan jag få en av dem!
– Det går inte, de är bokade till 08:00 i morgon.
– ???
Efter ett förvirrat samtal som Maja inte klarade att riktigt tolka stod det klart att hon hade en enda utväg, nämligen att gå till Kungshöjd Jourcentral vid Kaserntorget mellan 17 och 22.
Där fick hon efter två timmars väntan träffa en läkare som skrev ut medicin som hjälpte.
Utestängning
Hur är det då med listning om man går till Kungshöjd Jourcentral? Jo, det är stenhårt utestängande där också, från deras sida, på hemsidan får man denna information:
”Du som är listad på någon av Närhälsans vårdcentraler; Askim, Frölunda, Högsbo, Kungssten, Opaltorget, Styrsö, Gibraltargatan, Kungshöjd, Majorna, Masthugget och Slottsskogen är välkommen att vid behov av vård när vårdcentralen är stängd vända dig hit till Närhälsan Kungshöjd jourcentral.”
Men andra ord: Patienter som är listade på en annan, privat men av regionen bekostad vårdcentral blir utslängda från Kungshöjd.
Den privata vården och Närhälsan (regionens egna vårdcentraler) lever i skilda världar med en järnridå emellan, trots att alltihop är offentligt finansierad vård.
FOTNOT: Spanaren har bett Regionen om kommentar till artikeln, men inte fått någon.