Göteborg ska äntligen få spårvagnar som:
o Inte gnisslar och skriker.
o Inte förstör växlar och spår.

Göteborgs Spårvägar har som bekant meddelat att man vill köpa vagnar från Bombardier – som är ett kanadensiskt jätteföretag med tillverkning i Europa och omfattande verksamhet även i Sverige. De har cirka 2500 anställda i landet. Dock har man varslat 300 om uppsägning vid sin stora anläggning i Västerås.

Bombardiers boggiekostruktion hänger med i svängarna. Foto: Bombardier

Bombardiers boggiekostruktion hänger med i svängarna. Foto: Bombardier

Bombardier bygger bland annat Reginatåg och Öresundståg.

Affären med Göteborg är inte klar än. Om andra anbudsgivare överklagar upphandlingen kan det bli en fördröjning på ett halvår eller mer.

Hur som helst, vad har Bombardier att erbjuda? Det viktigaste är att deras vagnar har 100 procent lågt golv men samtidigt boggier (hjulupphängningar) som kan följa spår och växlar i kurvor.

Det värsta med Ansaldobredas vagnar i Göteborg är att hjulen sitter fast monterade i chassiet utan möjlighet att svänga. Vagnen vill alltid gå rakt fram, hur mycket banan än svänger. Därav gnisslet och det kostsamma slitaget på spårnätet.

Bombardiers vagnar förväntas hålla bättre kvalitet än de italienska vagnarna, som krävt reparationer och ombyggnader sedan de först sattes i trafik.

De vagnar som Göteborg vill köpa är av en typ som nu går i trafik i tyska Bremen. Bombardiervagnar i olika utföranden finns i ett stort antal städer i Europa, bland annat Stockholm.

FOTNOT: Bombardier vill inte för Spanaren kommentera eller informera om affären förrän allting är klart.

LÄS OCKSÅ:

Det går, hm, som smort för de italienska spårvagnarna

Den lååånga historien om de italienska spårvagnarna