Vårdens utövare hos den specialiserade sjukhusvården i landet får beröm av patienterna i årets upplaga av Nationell patientenkät.
Resultaten följer samma mönster hela landet. Patienterna tycker att de får tillräcklig information om behandling, medicinering och eventuella biverkningar.
Områden där patienterna uttalar kritik är till exempel tydligare information om förseningar och information till yngre patienter. Kommunikationen kan bli bättre, konstateras i rapporten.
Undersöker sju olika områden inom öppen- och slutenvård
Undersökningen görs vartannat år I hela Sverige och omfattar både öppen- och slutenvård.
Enkäten undersöker sju olika områden och tar bland annat upp frågor om hur patienter upplever vårdens tillgänglighet, vårdpersonalens bemötande och delaktighet i vården.

Nio av tio har bra upplevelse av specialistvård
Bland de som varit patienter i specialistsjukvården i Sverige under det senaste året har nio av tio haft en bra upplevelse.
Det gäller både för de som varit patienter i den öppna specialistsjukvården, till exempel på en hudmottagning, och för de som fått specialiserad slutenvård, det vill säga varit inlagda på sjukhus.
Små skillnader mot 2023 års enkät
Enkäterna ställer frågor om delaktighet i vården, vårdens tillgänglighet och vårdpersonalens bemötande. Mellan åtta och nio av tio ger gott betyg till vården – både den öppna och den slutna.
Skillnaderna i resultat i 2025 års undersökning är små jämfört med 2023, då patienters upplevelse av specialistsjukvården senast undersöktes.
32 000 patienter har besvarat slutenvårdsenkäten och 93 000 har besvarat öppenvårdsenkäten. Svarsfrekvensen ligger på strax över 50 procent, vilket är något lägre än 2023.
Värdefulla insikter för regioner och vårdpersonal
– Det gläder en att se att specialistsjukvårdspatienter fortfarande upplever vården de får som bra, säger Johan Kaarme, chef för avdelningen för vård och omsorg på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), som sammanställer enkäterna.
– Patientenkäterna ger regionerna och vårdpersonalen värdefulla insikter om hur patienter upplever olika delar av sjukvården, fortsätter Johan Kaarme.
De 21 regionerna i Sverige ansvarar för större delen av hälso- och sjukvården inom respektive region genom att arbeta hälsofrämjande, förebygga, utreda och behandla sjukdomar och skador.