Roberto Maiorana Trafikverket Generaldirektör
Roberto Maiorana

Måndag 14 juli 2025 markerar en historisk vändpunkt för tågtrafiken till, från och genom Varberg.
Då invigdes nämligen Varbergstunneln och den nya stationen, efter drygt fem och ett halvt års arbete. Bygget startade i december 2019 och den ursprungliga planen var att tunneln och stationen skulle öppnas i slutet av 2024. Men det blev lite drygt ett halvår till innan det var dags att fram saxen och klippa bandet.

Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket talade på invigningens pressträff inför öppningen 14 juli 2025. Ett nytt dubbelspår som går mellan Varberg och Hamra går också genom den 2,8 kilometer långa Varbergstunneln.

”Glad, stolt och ödmjuk över att äntligen få inviga”
– Jag är glad, stolt och ödmjuk över att vi nu äntligen får inviga Varbergstunneln, sa han
– Detta är en viktig del i att öka och säkra kapaciteten på Västkustbanan, en av de absolut viktigaste järnvägsförbindelserna mellan Göteborg och Lund, sa han.
– Redan idag förkortas restiden mellan Göteborg och Varberg med fem minuter och 2030 blir den ytterligare tio minuter kortare.

Patrik Guné Trafikverket Verksamhetschef
Patrik Guné

Möjligheter för fler turer och ökad teknisk kapacitet
Varbergstunneln möjliggör ökad turtäthet för både gods- och persontåg. Den tekniska kapaciteten ökar samtidigt som den tillåter högre farter på banan.
– Allt för att kunna möta den ökande efterfrågan på järnvägen, säger Patrick Guné, verksamhetsområdeschef Stora projekt inom Trafikverket.

Byggande i samverkan mellan flera parter
Byggandet av Varbergstunneln och det nya dubbelspåret har utförts av Trafikverket i samverkan med Varbergs kommun, som ansvarat för att planera och bygga det nya stationsområdet vid tunnelns norra mynning, och Jernhusen som uppfört ett nytt stationshus på stationsområdet.
Det nya stationsområdet med nedsänkta plattformar ligger 150 meter ifrån den gamla stationen och kommer att fungera som ett nav för kollektivtrafiken i kommunen. Detta ska underlätta för pendlingsresande till och från Varberg. Men även för kollektivt resande inom närområdet och centrum

Helene Andersson Centerpartiet Halland
Helene Andersson

Järnvägens roll som barriär bryts
Tågtrafiken har tidigare passerat genom Varberg centrum ovan jord och de gamla järnvägsspåren har fungerat som en fysisk barriär mellan centrum och havet.
Nu när tågtrafiken passerar under jord i den nya tunneln ökar säkerheten för cyklister bilister och gående.
Förändringen gör det dessutom möjligt för staden att växa ut mot havet.

”Viktigt för välfärd och nya utvecklingsmöjligheter”
Öppnandet av Varbergstunneln är av vikt för större delar av Halland än området runt Varberg.
– En utbyggd och väl fungerande transportinfrastruktur är ett av flera viktiga redskap för att Region Halland och dess kommuner fortsatt ska kunna bidra till välfärden och nya utvecklingsmöjligheter genom hållbara resor och transporter, säger Helene Andersson (c), 1:e vice ordförande i regionstyrelsen, Region Halland.