Västtrafiks planer på att dra in Slottsbergets (och Lilla Bommens) färjeläge under 2025 har inte gått obemärkt förbi. Aktivitetsgruppen för att bevara Slottsberget som stopp för Älvsnabben växer ständigt. Mer än 5 000 personer har undertecknat namninsamlingen för att Älvsnabben ska angöra Slottsberget även efter december i år.

– Allt fler bor längs älvstränderna. Det kommer även ett nytt färjeläge vid nya Masthuggskajen. Det bidrar också till att det blir enklare att ta sig över älven med färjor. Då anser vi att det är ologiskt att att ta bort ett inarbetat läge som Slottsberget, säger Kjell Hansson, sammankallande för aktivitetsgruppen.

Alternativa lösningar har tagits fram
Aktivitetsgruppen har varit aktiv i i snart ett år. Den samlar ett 20-tal bostadsrättsföreningar, samfälligheter och företag i området runt Slottsbergets färjeläge.
– Västtrafiks beslut kom som en överraskning. Under det gångna året har vi samlat in namn, jobbat fram alternativa lösningar och diskuterat med politiker, säger Kjell Hansson.

Elfärjorna behöver hinna ladda vid Klippan
Orsaken till Västtrafiks beslut är att dagens färjor som trafikerar Älvsnabbens linje 285 längs de södra och norra älvstränderna ska bytas ut mot elfärjor. För att dessa ska kunna laddas vid Klippans färjeläge innan ny tur startar anser Västtrafik att körtiden behöver kortas.

Kan flytt längre ut på Lindholmspiren vara lösning?
Aktionsgruppen har tagit fram flera förslag som skulle göra det möjligt att fortsatt stanna vid Slottsberget och ändå hinna ladda batterierna. Ett av dem är att flytta färjeläget vid Lindholmspiren längre ut.
– Redan idag är det svårt när färjor från flera olika linjer ska angöra samma brygga längst in i hamnbassängen.
– Och ännu svårare blir det om planerna på en ny gratisfärja mellan Masthuggskajen och Lindholmen blir verklighet, säger Pierre Modini, som tidigare arbetat med planering inom kollektivtrafiken.

”Resa på vatten mer effektivt än på land”
Anna Nicklin i aktivitetsgruppen pekar på ytterligare faktorer som talar för färjetrafiken.
– Både Västtrafik och Göteborgs Stad är tydliga med att Brunnsparken är överfull av bussar och spårvagnar. Till det kommer att Hisingsbron är hårt belastad, säger hon.
– Att ta bort Slottsberget som stopp och hänvisa till buss, spårvagn eller egen bil blir kontraproduktivt. Restiderna mellan Slottsberget och exempelvis Majorna och Klippan kommer att bli längre. Att folk kan åka färja istället för att resa på land gör resandet mer effektivt, fastslår hon.

Hög tillgänglighet på färjor jämfört med spårvagnar och bussar
Medlemmarna i aktivitetsgruppen lyfter gärna fram att det är enklare att resa med färjor än bussar och spårvagnar för personer som är rullstolsburna, har med sig en barnvagn eller som vill ha med sig sina cyklar över älven.
– Västra Götalandsregionens mål är att göra kollektivtrafiken tillgänglig för fler. Där har färjorna en viktig roll. De bidrar också till att att restiderna över älven hålls korta, säger Kjell Hansson.

”Slottsberget viktigt stopp för de som inte arbetspendlar”
Ett argument för att dra in Slottsberget som hållplats har varit att få personer reser till eller från detta stopp.
Det stämmer inte enligt Anna Nicklin:
– Västtrafiks mätning gjordes under vardagar 2019. Många använder färjeläget utanför högtrafik. En stor andel av de som går av och på färjan vid Slottsberget gör det på sin fritid för att besöka de historiska miljöerna, gå på kulturevenemang eller promenera längs vattnet. Därmed bidrar färjeläget även till en levande stad som möter vattnet.

Previous

Försäljningsrekord för Volvo trots motgångar i Kina och USA

Next

This is the most recent story.