– Vi är en god bit på väg och hoppas på ett resultat inom ett halvår, berättar Nina Selander, VD för Nevs i Trollhättan, i en intervju i Radio Väst.
Hon för nu samtal med ett företag, beläget utanför Kina.
Hon har, som tidigare sagts, inte gett upp hoppet. Hennes fokus nu är personalens bästa, som är uppsagd, och en bilproduktion på Stallbacka i Trollhättan.
Det var för lite drygt en vecka sedan Nina Selander meddelade, att nu stängs dörren helt för Nevs av dess kinesiske ägare, fastighetsbolaget Evergrande Group med säte i Hong Kong.
Bolaget har mer än 100 000 anställda.
Väntat – men tungt – besked från ägarna
Beskedet från Fjärran Östern var att nu måste VD stänga verksamheten helt och då också säga upp de tiotalet personer som kvarstår på Nevs, inklusive henne själv.
– Det var inte ett förvånande besked, men det gör det inte mindre tungt, kommenterar Nina Selander.
Dialoger påbörjade och igång
Hon ger dock inte upp. Så här uttryckte hon sig i samband med beskedet:
– Detta till trots ligger det inte för oss att kasta in handduken. Nu har vi ett antal månader under vår uppsägningstid att sälja Emily GT och Pons samt att hitta lösningar för de anställda – även om det blir i någon annan regi.
– Vi har redan påbörjat dialoger gällande de anställda och kommer att kämpa in i det sista för att alla ska landa på fötter, fortsätter Nina Selander.
Uppsägningstiden använda för att hitta intressenter
Hon tänker dra nytta av uppsägningstiden och under denna utnyttja situationen då Nevs fortfarande finns på plats med sin lilla personalstyrka.
För Radio Väst berättar hon att man under hela tiden haft diskussioner med flera flera möjliga intressenter.
Den senast utåt kända dialogen fördes med kanadensiska E V Electra, som för lite drygt ett år sedan på en presskonferens den 1 december 2023 på Svenska Mässan i Göteborg genom Jihad Mohammad deklarerade avsikten att ta över Nevs och att starta produktion i Trollhättan.
Samtal pågår med en ny tänkbar ägare
Det beskedet kunde då lämnas efter det att Nevs den 23 februari samma år aviserade att 320 av bolagets då 340 anställa måste sägas upp. Det var i det sammanhanget Nina Selander fick axla VD-rollen efter Stefan Tilk.
– Vi har ju inte kommunicerat alla samtal vi haft, fortsätter Nina Selander.
Och nu pågår samtal med en intressent, som Nina Selander ser som en tänkbar ny ägare till Nevs.
Går de förhandlingarna i lås med det resultat hon önskar är en återupptagen produktion i gamla Saabfabriken på Stallbacka möjlig.
Emily och Pons ingår i diskussioner
Inom dessa diskussioner inryms de båda fordonsprojekten Emily GT, den Saab-liknande. fyrhjulsdrivna elbilsprototyp som visats upp och provkörts av motorjournalister, och det självkörande fordonet Pons, som är eldrivet och utvecklat inom Nevs.
Idén med Pons är att skapa så kallade “robo-taxis” som ska finnas tillgängliga för alla Pons användare som ett substitut till att ha ett eget fordon i storstadsmiljöer.
Tid är en bristvara för Nevs
Radio Väst ställde henne frågan, om man varit för naiv i förväntningarna på vad dessa samtal kan leda till för Nevs framtid.
Men hon svarar, att det tycker hon inte.
– Det finns gränser för hur långt man kan kontrollera och säkerställa under sådana diskussioner, anser hon. Det tar tid att undersöka.
– Och vi har aldrig haft en uppsjö av tid, säger hon. Tiden när en bristvara för Nevs.
Nackdelen är ju de förhoppningar som väcks.
– Men vi får aldrig tappa Saabarvet, slår hon fast i Radio Västintervjun.