Marieholm ångbåt
Det står Göteborg i aktern, fast utan ö-prickar. En föraning om utlandshemvist?

Ska ångaren Marieholm lämna Göteborg?
Båten ligger ute till försäljning hos en göteborgsk mäklarfirma och de som nu driver krogen ombord ska göra det till sommaren, sedan är det slut. Och då kanske det händer nya saker för den gamla Amerikalinje-båten.
Frågan är förstås om den sista representanten för det en gång stolta rederiet Svenska Amerikalinjens skepp kommer att stanna i Göteborg.

Det beror ju förstås på vem som köper båten, som nu ligger ute till ett pris av 3 miljoner kronor, det låter ju ganska överkomligt för en gammal ångare som både har bassäng, bastu, konferenssalong och restaurang med komplett kök ombord.

Vad blir den verkliga kostnaden för att ta över båten?
Men då ska man kanske lägga in i priset vad det kan kosta att ta upp henne på varv och vad eventuella skador i botten kan kosta.
Folk som kan gamla plåtbåtar talar i vissa fall om miljoner, även om förstås ingen vet. Och vill någon driva restaurangverksamheten vidare kostar ju det också pengar.

Marieholm Ångbåt
Stolta gamla skorstensmärket för Amerika-linjen pryder också landgångens vindskydd.

Ångmaskin och panna finns kvar – oklart i vilket skick
S/S Marieholm har både ångmaskin och panna kvar, och när hon kom till Göteborg i mitten av åttiotalet var det för egen maskin, ska hon segla igen bör man dock gå igenom det maskinella ordentligt och hon behöver givetvis godkännas av myndigheterna.
Tänker man att hon ska ligga kvar vid kaj får man räkna med en kajplatshyra strax över 50 000 kronor per år.

Är Marieholm lika viktig som kranarna?
Allt kostar och frågan blir om intresset för Marieholm är lika stort som då Göteborg tänkte skrota de gamla hamnkranarna.
Som var och en minns blev det ju ett stort hallabaloo och privatpersoner gick in och köpte en del av kranarna.
Göteborg är en hamnstad, det ska synas, lät det då. Fast behövs det inte båtar också, inte bara kranar?

Både nöjesresor och frakter i Östersjön
S/S Marieholm är knuten till Svenska Ameriakalinjen, men efter bygget i Danmark i mitten av 30-talet seglade hon mycket i Östersjön. Det fanns resmål för svenskar i både Baltikum och längs tyska och polska östersjökusten, både nöjesresor och export och import.
Marieholm hade lastrum, där kunde hästar fraktas åt den svenska militären. Och många svenskar prövade lyckan i kasinot i Sopot på den polska rivieran.
Tanken med trafiken var förstås att samla ihop passagerare som sedan skulle ta de stora Amerikabåtarna till USA från Göteborg.

Lång karriär som Marinens stabsfartyg
Men under kriget köptes Marieholm av svenska Marinen och tjänstgjorde som stabsfartyg för chefen för kustflottan och avrustades inte förrän 1977, då hon en tid fungerade som vandrarhem i Falkenberg innan hon efter något år som färja mellan Strömstad och Sandefjord hamnade i Göteborg i maj 1986.
Och här i Göteborg har hon legat förtöjd och varit ett mål både för lunchgäster och de som besökt henne för alla musikarrangemang som under åren ordnats ombord.

Fakta om S/S Marieholm:
Marieholm är 65 meter lång, 10 meter bred, sticker nära fem meter, deplacerar 1 400 ton och har en kolvångmaskin på 950 hästkrafter, pannan är oljeeldad. Marschfart dryga 11 knop.
Hon byggdes på Odense Stålskeppsvarv 1933. Hennes arbete som matarfartyg till de stora amerika-ångarna hade föregåtts av flera mindre ångare, S/S Marieholm blev tredje båt på den traden, innan kriget då hon alltså blev flottans stabsfartyg.
Fartyget är numera K-märkt, vilket innebär att båten inte får ändras hur som helst. Väl värd att bevara, med andra ord.

Previous

Nya högre hyror klara för 6 000 hushåll hos privatvärdar i Göteborgsregionen

Next

800 procent dyrare när kommunen höjer deras avgift för bostadsrätten