Närhälsan Backa Närhälsan Herrestad Närhälsan Lidköping
Guldkedjans förstapris går till Närhälsan Backa, här representerad av vårdcentralchef Anna Holst, enhetschef Lisa Samuelsson och medicinsk sekreterare Tuva Sjöberg. Bild: Närhälsan

Närhälsans nyinstiftade pris Guldkedjan delas ut till tre mottagningar i Västra Götalandsregionen.
Det är mottagningar från Göteborg, Uddevalla och Lidköping som premieras.

Förstapriset går till Närhälsan Backa vårdcentral i Göteborg som prisas för sitt förbättringsarbete ”Vi är så glada att just du är hos oss!”

Värde för patienter och arbetsglädje
Motiveringen till utnämningen är: ”För det gedigna arbete ni lagt ner på bemötandefrågan genom att hålla den levande och låta den genomsyra kulturen på arbetsplatsen såväl som i patientmötet.
Ni har visat värdet av detta för patientens upplevelse och för arbetsglädjen”.

Varaktig kulturförändring för ett varmare välkomnande
– Det viktigaste med vårt förändringsarbete är att vi fått till en äkta kulturförändring som har kommit för att stanna. Och hur gott det gör för oss som medarbetare att människor känner sig mer välkomna hos oss, säger Anna Holst, vårdcentralchef, Närhälsan Backa vårdcentral.

Förbättringsarbete i Uddevalla ger silvermedalj
Närhälsan Herrestad vårdcentral i Uddevalla belönas med en andraplats för sitt förbättringsarbete ”Ökad relationskontinuitet och tillgänglighet – kvalitetsarbete på vårt initiativ” med motiveringen:
”För att ni analyserat er verksamhet och genomfört förbättringar som ökat tillgängligheten och tryggheten för era patienter. Ni har visat att det behövs mod och samarbete för att förändra när befintlig modell inte fungerar, och vilka positiva resultat det kan ge för både arbetsmiljö och patientnöjdhet.”

Medarbetarnas idéer bakom verksamhetens utveckling
– Det känns jättehäftigt att tilldelas det här priset. Det känns värdigt för det kommer från medarbetarnas idéer och tankar om hur vi ska utveckla vår verksamhet.
– Det ligger i linje med vad jag tycker är värdeskapande aktivitet, säger Helena Kleen, vårdcentralchef, Närhälsan Herrestad vårdcentral.

Ökad patientinflytande över tider ger pris till Lidköping
Tredjeplatsen går till Närhälsan Lidköping rehabmottagning och deras förbättringsarbete ”Möjlighet för patienter att själva av- och omboka tider via 1177” med motiveringen:
”För att ni på ett föredömligt sätt utifrån en kartläggning genomfört och utvärderat åtgärder som genom uppgiftsväxling frigjort patienttid för medarbetarna. Samtidigt har ni ökat patientens inflytande över att själv kunna boka och avboka sina tider digitalt.”

Enkel åtgärd som ger stor effekt
– Det är kul att man värdesätter den enkla förbättringen. Det har gett stor effekt, vi har minskat telefonsamtalen med 60 procent. Det är en väldigt enkel åtgärd egentligen men att den kanske kräver en del mod. Det är kul att kunna inspirera flera att göra samma, säger Chan-Mei Ho Henriksson, enhetschef, Närhälsan Lidköping rehabmottagning

Fakta Guldkedjan
Så här skriver Närhälsan om priset:
”Kvalitetspriset Guldkedjan lyfter det faktum att alla, så väl medarbetare som mottagningar, är viktiga länkar i vårdkedjan. När alla tar ansvar, förbättrar, stöttar och samarbetar med varandra, vårdgrannar och patienter blir vi tillsammans en hållbar kedja som kan göra verklig skillnad för patientens upplevelse och hälsa.”
* 1:a pris, 25 000 kr går till Närhälsan Backa vårdcentral
* 2:a pris, 15 000 kr går till Närhälsan Herrestad vårdcentral
* 3:e pris, 10 000 kr går till Närhälsan Lidköping rehabmottagning

Previous

All personal sägs upp när kinesiska ägaren lägger ner hela verksamheten hos Nevs

Next

This is the most recent story.