Vilken är vår värsta tågförsening?
Svar: Västlänken.
Orsaker: Elavbrott och urspårningar.

Alla har vant sig. Alla suckar uppgivet.
Tågtunnelprojektet under Göteborg blir dyrare och dyrare. Pengarna är i stort sett slut.
Och det tar längre och längre tid att bli färdig.

Stationen vid Korsvägen är det senaste krånglet
Det senaste krånglet som uppmärksammats är bygget av stationen vid Korsvägen.
Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten har berättat om en starkt kryddad brevväxling.
Projektledaren Bo Larsson på Trafikverket skrev till entreprenören WLC och klagade över förseningarna. Samt hotade med domstol.

NCC hävdar att Trafikverkets krav är orimliga
Svaret kom från NCC som ingår i gruppen. Där hävdas att Trafikverket kommer med orimliga krav och får skylla sig självt.
Alla skyller i sedvanlig ordning på varandra. Råsopar haglar. Publiken hänförs.

Lövgren dömer ut rapporten som fejk utan verklighetsförankring
En av de andra råsoparna kom nyligen från Mats Lövgren, samordnare i nätverket Stoppa Västlänken Nu.
Mats Lövgren har läst Trafikverkets senaste rapport med glad prognos om nästa års kostnader. I en debattartikel i GP dömer han ut rapporten fullständigt, kallar den fejk och hävdar att den saknar verklighetsförankring. Liksom alla tidigare rapporter från verket.
Eftersom Västlänken är ett statligt projekt borde regeringen så här dags ha en tydlig plan för detta.

Kalla fötter och händer – men inga svar
Spanaren har med sina små resurser försökt få ett besked om hur planen ser ut.
Men nix. Inget svar.
Alla parter har nu fått kalla fötter och kalla händer och vågar inte ta i den heta potatis som växer fram ur den göteborgska leran.
Vi spanar förgäves efter någon att ställa till svars.
Göteborg med kranskommuner och de närmaste regionerna ägnar numera sitt intresse åt helt andra i frågor. Sådana som ter sig mindre omöjliga att hantera.

Inga extra pengar till fördyringarna från Göteborg
När Västlänken vinkades iväg med stinsflaggan en gång i forntiden – år 2009 – styrdes Göteborg av en besättning som numera bytts ut. Dagens gäng vägrar betala en enda krona extra. Fördyringarna får andra stå för, lyder det barska budskapet.
Göteborgarna ser sedan länge stora plank vid Haga och Korsvägen där det är tänkt att bli stationer.

Vinner pendlarna verkligen restid?
Byggena bildar stora trafikhinder. Men det är inte stadens invånare som kommer att få mest nytta av stationerna. Dagens obekväma resande i staden kommer såldes inte att bytas mot mer bekvämt resande.
Det är ju framför allt pendlarna till Göteborg som ska åka Västlänk.
Pålästa personer hävdar bestämt att inte ens pendlarna vinner tid. Det är blott en from idé.
I så fall kan göteborgarna trösta sig med att de ändå offrar sig för en god idé.
Att offra sig för goda idéer är som bekant mycket ädelt.

Previous

"Det är onödigt dyrt att driva Göteborg"

Next

Långvagnen fixar utökad kapacitet utan flaskhals i Brunnsparken