Så var den äntligen här! Den första riktigt långa vagnen som ska köra på linje 11 och 5 i december om alla tester går som de ska.
Men tillverkaren Alstom i Bautzen i Tyskland har testat vagnarna noga innan de åker på en extralång trailer hela vägen till Göteborg. Och på fredagsmorgonen stod många intresserade i duggregnat i Gårda för att se vagnen sakta rulla av trailern mot friheten i Göteborg.

Linda Rudenwall Göteborgs Spårvägar
Linda Rudenwall, Spårvägens vd.

Sammanlagt 60 nya långa vagnar är beställda och ska levereras fram till 2026. Vagnen är 45 meter lång och tar 306 resenärer och till en början ska den gå på linje 11 och 5 där perrongerna är tillräckligt långa. Vem som är gladast är lite svårt att avgöra för Spårvägens vd Linda Rudenwall:
– Jag vet faktiskt inte vem som är gladast, vi är glada allihop, både Västtrafik och Göteborgs spårvägar, vi vet vad den här vagnen kommer att kunna erbjuda i kollektivtrafiken. Den slukar väldigt många människor, säger Linda Rudenwall.

Bättre med stor vagn än tätare turer
Inte minst de som stått och trängts en tidig morgon på 11:an från Bergsjön kan se fram emot lite mer svängrum. En och annan hade kanske hellre önskat tätare turer som en lösning på problemet med överfulla vagnar, men det fungerar inte, menar Linda Rudenwall:
– Det blir ett problem med det, vi har såpass tät trafik så med fler vagnar hade bara blivit köbildning. Då är Brunnsparken ett problem, stort problem. För att lösa det kan vi bygga allélänken, och det finns ju en tanke från kommunen om det. Men det kommer att ta några år.

Lång spårvagn
Eftersom all ström var avstängd av säkerhetsskäl, fick vagnen knuffas.

Allélänken en lösning på trängsel i Brunnsparken
Allélänken är tänkt att gå genom allén mot Polhemsplatsen, så att vagnarna kan susa förbi österut utan att passera Brunnsparken. Trafikverket har gjort sin analys och om spåren läggs i gatan kan Kungsparken och alla träden stå kvar, men biltrafiken kanske måste maka på sig. Vilket är i linje med att kommunen tycker att bilismen ska minska framöver.
Folk ska åka kollektivt i stället.
Kostnaden för Allélänken skulle ligga strax över en halv miljard kronor.

 

Lång spårvagn
De första hjulen möter Göteborgs stora spårnät.

Säker spårlandning för nya långvagnen
Men i väntan på den kan vi notera att längre vagnar är på väg, eller kanske man ska säga på spår.
Den nya långvagnen landade säkert i spåren vid Rantorget, det är i stort sett bara att hoppa in i förarhytten och blåsa iväg till Bergsjön.

Previous

Nya ledningar med delikata uppgifter vid de två stora sjukhusen

Next

Här finns minst antal hundar per invånare