Sjöfartsverket går nu till upphandling av en stor isbrytare. Därmed stoppas planen på två nya isbrytare, uppger Sjöfartstidningen.
Sjöfartsverkets stf kommunikationsdirektör, Jonas Franzén, berättar för Spanaren om bakgrunden till den ändrade upphandlingen samt om planerna för isbrytarflottans föryngring.
– Det finns flera anledningar till att vi nu går vidare med att upphandla en isbrytare istället för två.

Jonas Franzén Sjöfartsverket
Jonas Franzén. Bild: Niclas Fasth.

– Vi har i tidigare dialog med regeringen och departementet samtalat om vad en isbrytare kan tänkas kosta.
Det är inte lätt att beräkna då det inte görs varje år och att vi nu har en ny design och en ny motor som klarar att drivas på metanol, vilket ingen annan isbrytare har. Därför gav vi ett spann på vad en isbrytare skulle tänkas kosta, fortsätter Franzén.

3, 44 miljarder för två isbrytare
– Utifrån det spannet användes ett medelvärde för att komma fram till siffran 3,44 miljarder kronor för två isbrytare – som blev summan när riksdag och regering klubbade den, berättar Jonas Franzén.
Han tillägger:
– Vårt spann är såklart osäkert och vi vet ännu inte vad en isbrytare kommer att kosta. En del i upphandlingen är ju att få in anbud från olika varv på vad deras pris är.
– Dessutom har mycket skett sedan vi räknade på det spann vi tog fram, fortsätter han.

Avgörande faktorer för ändrade förutsättningar
Avgörande faktorer är:
* Inflationen har ökat rejält
* Varvskostnaderna har ökat
* Stålpriset har ökat,
* Kronan har sjunkit i värde
– Och vi har även lagt till att motorn ska kunna gå på metanoldrift.
– Alla dessa omständigheter gör att priset troligtvis kommer att öka i den upphandling som nu är igång, summerar för Spanaren Jonas Franzén.

Oklart med framtida antal och storlekar
Han fortsätter:
– Samtidigt är det viktigt att ta med sig att detta endast är första steget mot att förnya vår isbrytarflotta. Arbetet med att byta ut alla fem statsisbrytare som byggdes på 70-talet inleds med köpet av en ny stor isbrytare.
– Det är sannolikt att vi kommer behöver en till stor, men exakt vilka egenskaper den ska ha vet vi inte i dagsläget. Vi vet inte heller hur många vi behöver i framtiden.

Polar Circle Idun Isbrytare
Senaste tillskottet Idun, tidigare Polar Circle, tas i drift kommande vinter.

Verk och departement i dialog om bytesprogram
– Vi köpte en isbrytare nu i vintras, påminner Jonas Franzén. Idun som kommer att vara operationell kommande vinter.
– Vi utreder också hur vår framtida isbrytarflotta kommer att se ut, lägger han till.
Han påpekar att Sjöfartsverket har en god dialog med departementet om att i framtiden fortsätta att byta ut isbrytarna.
– Vi vet dock inte idag vad vi ska byta till, vad det kostar, eller när det kommer att ske, konstaterar Jonas Franzén för Spanaren.

Föregående

Fastighetsägarnas tidiga höga krav provocerar Hyresgästföreningen

Nästa

När gamla vanor är i vägen för nya blir telefonbytet onödigt krångligt