Det är för att mötas och samtala, som ungdomar med A-traktorer träffas. Och det gör de ganska regelbundet. Om möjligt varje dag, inte alla, men många. De flesta är i åldrarna 15-18 år och hälften av fordonsinnehavarna är tjejer.

På bilden ovan syns från vänster Emil Hansen, Rasmus Tidström, Anton Eriksson, Melvin Lindblad, Gustaf Skånberg, Linus Källman (Trollhättan), Elliot Ekeroth och Simon Bergendahl (Trollhättan).

Den gemensamma nämnaren är bilintresset och viljan att träffas. De som Spanaren mötte denna vardagskväll på Strandplan i Stenungsund är i åldrarna 15-18 år utom Simon Bergendahl från Trollhättan, som lämnat tonåren bakom sig.
– Vi träffas, tjötar och talar med varandra, säger en av de unga förarna, som Spanaren träffade.
De kan ses dagligen. Inte alltid med samma personer. Denna gång deltog två från annat håll, Simon Bergendahl och Linus Källman från Trollhättan, som ofta möts i Uddevalla köpcenter eller nära hemma, i bilstaden Trollhättan.

Nellie och Linn vid 740 A-traktor
Nellie Gustafsson från Lalleröd på Orust, och Linn Hjerpe, Stenungsund vid Nellies ombyggda Volvo 740.

Säkerhet och skydd prioriteras
Ett par tjejer anslöt sig till sällskapet, Nellie Gustafsson från Lalleröd på Orust (orten som gett namn åt en träbåt, som byggdes där, Lallerödsnipan) och hennes kompis Linn Hjerpe från Stenungsund.
– Vi umgås och pratar, säger Nellie till Spanaren.
Hon kör en A-traktor, en ombyggd Volvo 740. Valet av färdmedel är kopplat till säkerhet och skydd.
– Jag sitter säkert och är inte beroende av vädret, förklarar Nellie Gustafsson.

Kör åt sidan istället för att hindra
Varken hon eller någon av de övriga A-traktorförarna gillar att med sina långsamt gående fordon hindra trafiken, som kan leda till långa köer och märkbar irritation. Och på senare tid ett ifrågasättande av företeelsen A-traktorn.
– Man kan köra åt sidan, där det är möjligt, kommenterar Nellie Gustafsson.

Bil- och motorintresse gemensam nämnare
Intresset för bilar, motorer och trafik finns hos många som Spanaren talade med.
– Jag tänker köra lastbil, berättar Simon Bergendahl och andra stämde in i den yrkesinriktningen.
Någon kommer att välja mekanikeryrket, medan andra ännu inte bestämt sig för sin framtida sysselsättning.
Nellie Gustafsson, som är elev på Nösnäsgymnasiet i Stenungsund, tänker bli lackerare. Form och färg är viktigt för henne liksom för henne kompis, Linn Hjerpe.
– Jag vill bli tatuerare, säger Linn Hjerpe till Spanaren. Hon gillar att måla och rita, så valet av yrkesinriktning ligger nära till hands.

Trolhätte-Simon med A-traktor
Simon Bergendahl från Trollhättan med sin VW Special. För det får man väl kalla bilen.

Stor koll på reglerna
Ungdomarna är klara över vilka regler som gäller för A-traktorer. Gränsen max 30 km i timmen respekteras och de påpekar, att det krävs körkort för dessa fordon.
De är ganska många som träffas. Det brukar vara ungefär lika många tjejer som killar som ses. Vissa växer upp tillsammans, andra går i stadigt sällskap.

Vad talar man om?
– Ofta om bilar, roliga minnen, om allt och vi planerar, funderar Emil Hansen, 18, från Stenungsund i samtal med Spanaren. Emil Hansen har själv ingen A-traktor. Han kör moped. Han går på Han går IT-programmet på Thoren Innovation School vid Scandinavium och tar studenten till våren. Vad han ska göra sedan har han inte bestämt ännu, men ett vet Emil Hansen:
– Jag vill ha ett jobb med tillräckligt bra betalt så att jag kan leva, konstaterar han.

Upp till 30 personer träffas
Alla har olika intressen.
– Vi fortsätter nog att träffas även längre fram, så länge som vi är vänner, förmodar han.
– Alla känner alla. Det kommer gäng från öarna, Tjörn och Orust medan andra kommer från Stenungsund, berättar Emil Hansen.
– Alla är förstås vänner. Annars ses man ju inte. Och det är jätteroligt att umgås, fortsätter han.
Träffarna äger som regel rum på större planer, Hogias personalparkering i Stenungsund, platsen utanför McDonalds eller Strandplan där Spanaren träffade dem. Antalet varierar mellan fem och 30 personer.
– Vi har behov av bra platser att träffas på. Vi gillar musik, berättar Emil Hansen.

Ljudanläggningen en stor kostnad
Det är inte ovanligt att en bil utrustas med en ljudanläggning för 5 000 kronor, men det finns de som satsar 100 000 kr på ljudanläggningen.
– Det händer, att deltagarna fått böta för att volymen varit för högt inställd i deras bilar. Bötesbeloppen har varierat mellan 600 kr och 1 500 kr!

Emil Hansen vid bil
Emil Hansen tar studenten till våren. Han har ingen egen A-traktor utan kör moped.

Det kostar att komma in i och tillhöra A-traktorsällskapen.
– Ett vanligt pris för en bil ligger mellan 30 000 kronor och 80 000 kronor.
Emil Hansen berättar, att merparten av fordonen är dieseldrivna. Bilmärke, körsätt och utrustning spelar roll för bränsleförbrukningen, som pendlar mellan 0,7 l milen och 2,0 l milen.

Snälla föräldrar betalar
Styling är en trend bland innehavare av A-traktor. Det betyder satsning på lack, däck, ljud, ljus och ofta att bilen sänks. Fjädringen kapas!
– Man studsar lite på vägbanan, förklarar Emil Hansen.
Deras fritidssyssla kostar en hel del, ända upp till 6 000 kronor i månaden, berättar en i gruppen. En mera vanlig kostnad kan vara 3 000 kr i månaden. En stor utgift för ungdomar i skolåldern som ännu inte har fast sysselsättning.
Det är snälla föräldrar som står för kostnaden, berättar de.

Previous

Utvandringen från Göteborg har blivit musikal

Next

Spanarens tecknare har avlidit