Volvo Cars öppnar nu för försäljning av bilar via nätet, on line. Det är ett abonnemang, som erbjuds – med möjlighet att prova bilen i 30 dagar eller avbryta abonnemanget efter tre månader.
Man behöver inte vistas hemma vid datorn för att beställa en bil. Det går att göra hos återförsäljaren med, förklarar Volvo Cars i ett pressmeddelande på tisdagen.
Privatkunderna kommer så småningom att kunna köpa helelektriska Volvobilar via nätet.
Volvos privatkunder i Sverige är bland de första på företagets globala marknader som får denna möjlighet.
Återförsäljarnas framtid oklar
Hur detta påverkar återförsäljarna på den svenska marknaden framgår inte av pressinformationen, men Volvo Cars gjorde i höstas klart att samarbetet med en av största återförsäljarna i Sverige, Bilia, kommer att upphöra. Någon förklaring till det ensidigt avbrutna affärssamarbetet gavs inte.
Bilföretaget förändrar nu hur och var man möter sina kunder och kommer att ändra den traditionella affärsmodellen och i stället starta direkt försäljning till kunderna on line.
Helt elektriskt 2030
Volvo Cars upprepar det VD Håkan Samuelsson uttalade i förra veckan, att företaget senast 2030 ska vara helt elektriskt. Företaget uppger att en helt ny familj av elbilar kommer att presenteras de närmaste åren. De kommer alla att kunna köpas on line.
Den nya, av VD Håkan Samuelsson nyligen aviserade bilen, är en kupémodell, Volvo C40 Recharge och premiärvisades på tisdagseftermiddagen on line. Den är den första som från början tagits fram att vara en enbart elektrisk bil. Den är också helt fri från läder. Den är endast möjlig att köpa on line.
Dubbla motorer orkar 42 mil
Programvaruuppdateringarna görs trådlöst, så att bilen kontinuerligt får det senaste så snart informationen skickas ut.
Framdrivningen sker via två elmotorer, en på vardera av bilens bägge axlar. De drivs av ett 78 kWh batteri, som kan snabbladdas och har en förväntad räckvidd på 42 mil.
Bilen går i produktion i höst och kommer, liksom suven XC40 Recharge, att byggas i belgiska Gent