Så var den äntligen klar att invigas och tas i bruk, den nya storflygplatsen Berlin-Brandenburg Willy Brandt, BER, i sydöstra Berlin, ett uppmärksammat skandalbygge Spanaren rapporterat om några gånger.
Nio år försenat och tre gånger så dyrt som det från början var planerat blev facit efter en trettio år lång planerings- och byggprocess.
De sista fakturorna har inte skrivits och skickats än, men totalkostnaden för det som kommit att kallas tysk ingenjörskonsts största misslyckande landar på cirka 6 miljarder euro, drygt 60 miljarder kronor.
Ändå finns det kritiker som hävdar, att när nu flygplatsen äntligen står klar att användas, så är den redan för liten och för omodern. BER är Tysklands tredje största flygplats efter Frankfurt och München.
Många felaktigheter
Första datum då man hade bestämt att invigningen skulle ske var sommaren 2011. Sedan dess har invigningen skjutits fram sex gånger i takt med att den ena felaktigheten efter den andra avslöjats.
Ett exempel:
2012 var det ett verkligt allvarligt problem som upptäcktes. De dörrar som automatiskt skulle öppnas i händelse av brand i terminalbyggnaderna visade sig vara automatiskt låsta och rena fällorna för resenärerna.
Berlin-Brandenburg Flughafen Willy Brandt, BER, ligger strax intill den gamla östberlinska flygplatsen Schönefeld. Trafiken på de nedslitna flygplatserna Tegel, som stänger för gott 8 november, och redan nedlagda Tempelhof ska i fortsättningen ske via BER.
”Ingenting att fira”
Invigningen av av den nya flygplatsen ägde rum lördag 31 oktober – men utan pompa och ståt. Det kan man förstå.
– Efter år av förseningar är det här projektet inget man stoltserar med. Det blir alltså ingen fest utan vi kör bara igång, förklarade den redan luttrade flygplatschefen Engelbert Lütke Daldrup för svenska Yles flygreporter Johnny Sjöblom och fortsatte:
– Vägen hit har inte varit lätt. Förseningarna, byggmissarna och de exploderande kostnaderna har inte bara gjort Berlin utan hela Tyskland till ett åtlöje. Vi tyska ingenjörer har fått skämmas.
31 år från start till mål
Planeringen för den nya flygplatsen började strax efter murens fall 1989. Segslitna förhandlingar om var den nya flygplatsen skulle ligga samt folkliga protester mot alltför mycket buller för de kringboende gjorde att själva byggandet inte kom igång förrän 2006.
Sedan skandalerna och den, som det visade sig, totalt oplanerade byggprocessen började avslöjas har huvuden rullat, men ännu så länge har inga egentligen ställts till svars för det kostsamma misslyckandet. När olika experter och bedömare försökt reda ut orsakerna till kaoset så har de bland annat kunnat konstatera, att det politiska inflytandet i projektet varit alltför stort.