Metroställen fortsätter att ställa till det.

Ett okänt antal av behållarna för den insomnade gratistidningen har helt enkelt varit svåra att hitta.

Och precis som Göteborg har kranskommunerna fått ett oväntat problem på halsen.

Mtroställ elände
På bussplatsen utanför Vallhamra Torg finns ett av Metros övergivna tidningsställ i Partille. Som så många andra används det numera som skräpbehållare.
Foto: Hans Burell

För drygt ett år sedan tog pengarna slut för Metro. Inga fler tidningar trycktes och tusentals tidningsställ runt om i landet stod först tomma men började tämligen omgående förvandlas till skräpkorgar.

För några veckor sedan försattes bolaget i konkurs med skulder på över 100 miljoner kronor.

Ett annat företag i gratistidningsbranschen har köpt upp 2 300 ställ av konkursboet men resten har lämnats över till kommuner och andra markägare att ta hand om.

Rent saneringsuppdrag

Eftersom ställen samlat på sig så mycket avfall är det ett rent saneringsuppdrag som kunde inledas först efter årsskiftet när avtalet mellan Metro och respektive kommun löpte ut.

I Göteborg tar trafikkontoret bara ansvar för de ställ som står i anslutning till hållplatser. Kranskommunerna får sköta sig själva.

I Partille har man lokaliserat sex tidningsställ som befinner sig på kommunal mark, berättar trafikingenjören Marino Pozzi.

Han är säker på att det finns fler, till exempel på markytor som kontrolleras av bostadsbolaget Partillebo eller köpcentrumet Allum som ägs av det norska fastighetsbolaget Sten&Strøm.

Extrakostnad

Marino Pozzi har ingen riktigt färdig plan för ställen, när de ska plockas ner eller hur de ska förvaras och avyttras.

– Jag är rädd för att vi kommer att få dras med dem ett tag, säger han och konstaterar att alltsammans är en sanitär olägenhet som dessutom innebär en extrakostnad för Partille som man knappast kan hoppas på att konkursboet vill ta på sig.

Previous

Nikke bokar själv

Next

Varför inte skatt på plastpåsar för hundbajs?