måndag, januari 30 2023
Bevakar Göteborg - och lite till
Spanaren.se är en nättidning i Göteborg som ägs av den ideella föreningen Sällskapet Spanaren. Vi granskar makten men rapporterar även om annat. Redaktionen arbetar gratis.
I höstas erbjöds alla Göteborgs 16-åringar två teaterbiljetter gratis till valfri föreställning.
97 nappade på erbjudandet.
4 599 visade inget intresse.
”Det måste betraktas som bra under givna förutsättningar”, anser kulturförvaltningen.
800 000 kronor hade avsatts för satsningen. Pengarna gick inte åt. Det blev 700 000 över.
Av de hundra tusen kronor som satsningen kostade gick 46 491 kronor till att ersätta teatrar för biljetter.
Marknadsföringen bestod främst av ett vykort som skickades till alla stadens 16-åringar:
”Vi är så ledsna för att du aldrig hälsar på oss! Därför får du två gratisbiljetter till en föreställning!” var budskapet.

Kulturförvaltningen anser att det krävs ”långsiktig bearbetning” för att nå en ny målgrupp. Det ”bör framför allt göras genom ett riktat och tydligt erbjudande”, skriver förvaltningen.

Med större marknadsföringsresurser och ett för målgruppen anpassat program att välja från skulle resultatet kunna bli bättre, anser förvaltningen.

Previous

Moderat läckte 14 motioner till Västlänkens projektledare

Next

Inga fler högtidstal av Anneli Hulthén på Gustaf Adolfsdagen?

About Author

Per Nygren

Journalist med ett förflutet som reporter, grävare och chef i dagspress och som utbildare av journalister. Stolt make, far och morfar. Bra på blöjbyten. Gillar att plocka svamp och laga mat.

Check Also