I höstas erbjöds alla Göteborgs 16-åringar två teaterbiljetter gratis till valfri föreställning.
97 nappade på erbjudandet.
4 599 visade inget intresse.
“Det måste betraktas som bra under givna förutsättningar”, anser kulturförvaltningen.
800 000 kronor hade avsatts för satsningen. Pengarna gick inte åt. Det blev 700 000 över.
Av de hundra tusen kronor som satsningen kostade gick 46 491 kronor till att ersätta teatrar för biljetter.
Marknadsföringen bestod främst av ett vykort som skickades till alla stadens 16-åringar:
“Vi är så ledsna för att du aldrig hälsar på oss! Därför får du två gratisbiljetter till en föreställning!” var budskapet.

Kulturförvaltningen anser att det krävs “långsiktig bearbetning” för att nå en ny målgrupp. Det “bör framför allt göras genom ett riktat och tydligt erbjudande”, skriver förvaltningen.

Med större marknadsföringsresurser och ett för målgruppen anpassat program att välja från skulle resultatet kunna bli bättre, anser förvaltningen.