Sjöräddningssällskapet, SSRS, har genom en donation av familjen Rassy i Ellös på Orust, fått en ny båt i en ny, större storleksklass, 15 meter.

– Tanken kom ursprungligen från min mor, Mai. När vi sedan kontaktade Sjöräddningssällskapet, var det inte svårt att komma överens, berättar Magnus Rassy för Spanaren.

Gudmor Mai Rassy döpte i fredags båten vid en ceremoni på varvet i Ellös. Dopet genomfördes med fartyget liggandes på ett lastbilsflak för att därefter återtransporteras till Swede Ship Marine vid Djupviksvarvet på Tjörn, där hon färdigställs för att inom kort kunna tas i bruk. Hemmahamn blir Käringön utanför Orust.

Magnus Rassy berättar att familjen även står för utvecklingskostnaden för den nya klassen.

– Det finns i övrigt egentligen inget släktskap mellan segelbåtarna från Hallberg-Rassy och räddningsfartyget, mer än att bägge är byggda för tuffa tag till sjöss, men med helt olika koncept och förutsättningar, tillägger Magnus Rassy.

En ny klass

Enligt Sjöräddningssällskapets tradition får en ny båtklass sitt namn efter den första båten i serien. Klassen kommer därmed att heta ”Rassy-klassen”.

– Den nya båten betyder effektivare sjöräddning även i mycket hård sjö, berättar Mats Ryde på Sjöräddningssällskapets huvudkontor i Långedrag, Göteborg.

Mats Ryde berättar att arbetsmiljön för de frivilliga sjöräddarna har varit mycket viktig i utformningen av båten. Det är tystare på bryggan, man kan kommunicera med varandra utan hörlurar. Styrhytten har bland annat en separat operatörsplats för att leda insatser på plats.

– Kapaciteten att ta ombord nödställda har mer än fördubblats jämfört med Sjöräddningssällskapets tidigare största klass, 12-meter. Den tre meter större båtlängden medger att fartyget vid massevakuering kan ta ombord omkring 150 personer, tillägger han.

Ytterligare en sådan båt är under byggnation på varvet.

– Med den donation vi fått har vi kunnat ta fram 2020-talets räddningsbåt. Vi hoppas kunna bygga många båtar i denna klass, eftersom det ger våra frivilliga sjöräddare ett fantastiskt verktyg att kunna utföra sitt uppdrag, säger Cia Sjöstedt, VD för Sjöräddningssällskapet, i en presskommuniké.

Några fakta:
Längd: 15,3 m
Bredd: 3,9 m
Djupgående: 1 m
Material: Byggd i komposit
Deplacement: 15 ton
Motorer: 2×650 hk Scania dieselmotorer, drivande 2xMJP X350 vattenjet
Fart: 34 knop
Aktionstid: 10 timmar
Besättning: 3-5 personer
Konstruktör: Profjord, Swedeship & Sjöräddningssällskapet
Byggd av: Swede Ship Marine, Tjörn

Sjöräddningssällskapet med 2 200 frivilliga sjöräddare har sammanlagt omkring 250 båtar i tjänst på 73 stationer. Båtarna varierar från 6 m upp till 20 m, varav ett 20 tal svävare. Ryggraden i flottan är 12-metersbåtarna, som började levereras på 90-talet.