Protesterna mot avvecklingen av färjeläget Slottsberget på Hisingen i Göteborg fortsätter.
Det är i dag nästan två år sedan styrelsen för Västtrafik fattade beslutet.
Anledningarna är två, svaga resandeströmmar till Slottsberget och att åtgärden gör det möjligt att kapa restid över älven med tre minuter och därmed införa en ny, förenklad tidtabell, berättar för Spanaren Eva Lindh, verksamhetschef för trafik och samhällsutveckling på Västtrafik.
Kan dessa tre minuters sparad tid verkligen ha någon betydelse för resenärerna?
Ja, det menar Västtrafik.
– Detta möjliggör för oss att etablera en ny, enkel tidtabell med en ny avgång var 30-minut som bas med utökning till 20-minuterstrafik under högtrafik, berättar Eva Lindh.
– Det blir lättare att komma ihåg när båten går om tidtabellen är lagd så att den alltid avgår vid samma klockslag, fortsätter Eva Lindh.
Det är en faktor som Västtrafik bedömer kan inverka positivt på resandet så att fler väljer att resa med färjan.
Slottsberget kvalar inte in i framtidsanalysen
I de analyser av resandeströmmarna över Göta Älv, som Västtrafik låtit göra tillsammans med Göteborgs Stad, har man identifierat att störst potential för framtidens kollektivtrafik på Göta Älv hos de existerande färjelägena Stenpiren och Lindholmen.
Färjelägen som bedöms ha låg potential är Västra Eriksberg och Slottsberget. Ringön och Gullbergsvass bedöms ha potential, men först på längre sikt, bortom 2035.
Utan tänkbar ökning beslutades om nedläggning
När man inte ser någon ökning av resandet till och från Slottsbergets brygga och att det heller inte finns några tecken på nya etableringar, som kan medföra att resandet ökar, så beslutade styrelsen i februari 2023 att ta fram storsläggan och stänga bryggan vid Slottsberget med utgången av 2025.
Tre linjer i båttrafik över älven
Den nya Älvtrafiken utgörs av tre linjer, där linje 285 är en mer traditionell avgiftsbelagd kollektivtrafiklinje, medan linje 286 och 287 är gratislinjer som bekostas av Göteborgs Stad och mer har funktionen av gång- och cykelöverfarter.
Linje 285, som kallas Älvsnabben, går längs med älven från Klippans Färjeläge via Eriksbergs Färjeläge, Slottsberget, Lindholmspiren, Stenpiren till Lilla Bommen.
Linje 286, med namnet Älvsnabbare, är en tvärgående linje som går mellan Lindholmspiren och Stenpiren.
Linje 287 förbinder Stenpiren med Lundby strand.
Västtrafik gissade på protester – och fick rätt
I Västtrafiks analyser av älvens färjetrafik identifierades risken att åtgärden att stänga Slottsbergets brygga kommer att orsaka protester. Man fick rätt.
De boende på Slottsberget och dess närhet säger tydligt ifrån hur fel det blir att stänga ”vår kajplats”. Protesterna håller i sig alltfort med till synes oförminskad styrka.
Lång och påfrestande promenad till alternativ
Man hänvisar till att promenaden till nästa kajplats blir nära en kilometer lång och att detta kan vara påfrestande för delar av den äldre befolkningen. En tredjedel av de berörda är 65 år eller äldre, påpekas det.
Mot detta framför Västtrafik att det finns ett antal andra resemöjligheter, med buss, som står närmare till buds.
Beslutet kungjordes i pressrelease för två år sedan
Kanhända underskattade Västtrafik reaktionerna, när företaget i informerade om beslutet i en pressrelease efter styrelsemötet i februari 2023.
– Vi brukar inte särskilt informera enskilda grupper eller personer, förklarar Eva Lindh.
– När beslut om trafikförändringar fattas informerar Västtrafik i olika kanaler, som pressmeddelanden, hemsida och nyhetsbrev.
”Argumenten påverkar inte tidigare tagna beslut”
Stängningen av trafiken på Slottsberget nämndes visserligen i pressmeddelandet, men huvudbudskapet var den gången att Styrsöbolaget tagit hem upphandlingen om den fortsatta färjetrafiken på älven för ytterligare tolv år efter utgången av 2025, när det innevarande avtalet löper ut.
Västtrafik säger följande:
”I det här fallet har vi haft skriftlig kommunikation med en bostadsrättsförening och en, efter beslutet bildad, aktivitetsgrupp då de inkommit med skrivelser till oss och våra politiker.
Vi har inte sett att argument som framförts i kommunikationerna påverkar tidigare tagna beslut”.
Stort engagemang ändrar inte stängningen
Reaktionerna visar på ett engagemang för kollektivtrafiken
– Det är inte aktuellt för oss att ompröva beslutet om Slottsbergets kajplats, klargör Eva Lindh.
Hon berättar att det inte är ovanligt att resenärer protesterar och har synpunkter på förändringar i tidtabeller och linjer. Hon har händelser Lerum och Marstrand i färsk minne, som några exempel.
– Den positiva sidan av detta är ju att reaktionerna tyder på engagemang för kollektivtrafiken.
Okänd kostnad om bryggan skulle behållas – med en båt till
Västtrafik uppger inte vad det skulle kosta företaget att behålla bryggan och nuvarande linjesträckning, ens under en begränsad tid.
– Men då skulle vi behöva sätta in ytterligare en färja, påpekar Eva Lindh.
– Det skulle bli en hög kostnad, säger hon utan att vilja precisera den.
Så frågan landar i oönskade ökande kostnader för driften.
Eldriven trafik är det primära valet
Styrsöbolaget får anpassa den kommande verksamheten i enlighet med Västra Götalandsregionens miljö- och klimatstrategi och i Västtrafiks miljöplan ska el vara det primära valet av bränsle för båttrafik, därefter flytande biodrivmedel. Det övergripande målet är att andelen hållbara resor ska öka i hela Västra Götaland.
Den innebär att elektrifiera färjetrafiken på älven, på samma sätt som är beslutat för Västtrafiks övriga linjenät till sjöss i södra skärgården och längs Bohuskusten.
Västtrafik planerar nu för resande på lång sikt och kikar på utvecklingen till 2035.