A.P. Møller-Mærsk har beställt 20 vinddrivna framdrivningssystem till fem av Maersk Tankers tankfartyg.
Syftet är att spara bränsle och det sker med hjälp av 20-26 m höga vindturbiner, som byggs på varje fartyg.
Systemet är utvecklat av det spanska företaget bound4blue och kallas för wind assisted propulsion system (WAPS).
Fartygskvintetten får vindturbiner 2025 och 2026
Maersk installerar vindturbinerna under 2025 och 2026 på fartygen Maersk Tacoma, Maersk Tampa, Maersk Tangier, Maersk Teesport och Maersk Tokyo.
– Detta är en viktig milstolpe för oss när det gäller att minska bränsleförbrukning och utsläpp, säger José Miguel Bermúdez, vd för bound4blue i ett pressmeddelande.
Vill vara pionjär för kunder, partners och planeten
Maersk driver en av världens största tankfartygsflottor.
Det danska företaget har som målsättning ”att vara pionjär i shippinglösningar för kunderna, partners och för planeten”.
Maersk Tankers har 300 medarbetare och huvudkontor i Köpenhamn.