Några av Volvo Cars ekonomiska mått för det tredje kvartalet 2024 överträffar med liten marginal eller når inte fullt upp till nivån för motsvarande kvartal förra året.
Volvo Cars redovisar ett kärnrörelseresultat (EBIT), exklusive joint ventures och intressebolag, på 5,7 miljarder kronor för tredje kvartalet 2024, jämfört med 6,1 miljarder kronor för samma period 2023.

Bruttomarginalerna uppgick till 20,5 procent för tredje kvartalet, i stort sett i linje med bolagets underliggande operativa bruttomarginaler för första halvåret 2024. Intäkterna för tredje kvartalet var 93 miljarder kr, jämfört med 92 miljarder kr under tredje kvartalet 2023. Det fria kassaflödet var runt oförändrat på -0,4 miljarder kr.

Ökning för antal sålda bilar under kvartal 3
Bolagets försäljning under tredje kvartalet ökade med 3 procent till 172 849 sålda bilar, varav elektrifierade modeller nådde 48 procent, jämfört med 34 procent under samma kvartal 2023. Volvo Cars elektrifierade andel var den högsta för premiumbilsindustrin i Europa.

Räknar med dämpad tillväxt för hela 2024
För de första nio månaderna ökade Volvo Cars försäljning med 10 procent jämfört med föregående år.
Företaget räknar med en dämpad försäljningstillväxt på 7-8 procent för helåret 2024, istället för sin tidigare prognos på 12-15 procent.

Johan Ekdahl Volvo Cars
Johan Ekdahl

– Bilmarknaden är satt under press, konstaterar VD Jim Rowan på onsdagsmorgonens direktsända information för media, analytiker och investerare över Internet där även CFO (Ekonomidirektör), Johan Ekdahl medverkade.
– Men, tillade Jim Rowan, marknaden är cyklisk. Vår resa mot 2026 kommer inte att vara linjär då bilbranschen står inför en alltmer volatil miljö.
Han framhöll att företaget håller fast vid lagda strategier.

Kommentarer till några av bilmodellerna
Den stora MPV-modellen (Multi Purpose Vehicle) EM90 är utvecklad i Kina, lanserad och är avsedd för den kinesiska marknaden.
EX30, den mindre SUV-modellen som byggs och har lanserats i Kina och på den europeiska marknaden och som under första halvåret 2025 ska byggas även på Volvo Cars fabrik i belgiska Gent. EX30 är enligt företaget den mest sålda elbilen i Europa.

Jim Rowan Volvo Cars
Jim Rowan

– Jag vill påstå att den är en stark konkurrent till Tesla, svarade Jim Rowan på en av frågorna vid pressinformationen.
XC60 är enligt företaget den mest sålda laddhybriden i Europa.
För SUVen EX90 påpekar företaget att den nya lidartekniken (en sorts radar) tas i bruk senare.
Den äldre XC90-modellen har modifierats och finns som laddhybrid.

Räknar med starka kassaflöden från 2026
Bakom dessa lanseringar ligger stora utvecklingskostnader för både bilmodeller och utrustning för att bygga dem. De planerade investeringarna når sin topp under perioden 2024-25. Efter denna fas planerar man att börja generera starka fria kassaflöden från 2026 och framåt.
Företaget påpekade att kostnaderna för Polestar nu är helt borta ur Volvo Cars böcker.

Fortsatt jakt på kostnader för att öka marginaler
På Volvo Cars fortgår det strategiskt viktiga arbetet med att sänka kostnader över hela linjen för att därmed bädda för högre vinstmarginaler.
– Vi kan inte kontrollera nuvarande geopolitiska osäkerheter eller den ekonomiska motvinden, men vi kan navigera genom dem med fart, syfte och fokus, säger Jim Rowan.
– Därför är det viktigare än någonsin att värna om kostnader medan vi skapar värde för våra ägare, kunder och anställda, tillägger han.
Han menar att företaget förr visat att det klarar svåra hinder.
– Business är inte ett spel för perfektion utan ett spel om framsteg, säger han.

Previous

Hon får stipendium för sitt arbete med att göra vetenskap och teknik mer tillgängligt

Next

Förlängt förtroende för Capio - som längst ända till 2038