Aldrig har vi åkt så långt tidigare med spårvagn.
För nu visades den nya 45 meter långa spårvagnen upp tillsammans med en provtur, och visst är nosen långt borta när man sitter längst bak.
Men som spårvägens vd Linda Rudenwall sa i sitt inledningstal så är detta enda sättet att utöka kapaciteten, till att börja med på linje 11.
– Det går inte att köra fler vagnar, då blir det totalstopp i Brunnsparken, längre vagnar löser problemet bättre, säger hon.

Så småningom ska de långa vagnarna också släppas ut på femmans linje men först måste hållplatserna förlängas.
Lars Backström som är vd på Västtrafik berättar att det var lite nervöst att beställa de långa vagnarna, mitt i pandemin visste ingen hur resandet med spårvagnar skulle utveckla sig.

Nya och långa vagnar ett tecken på framåtanda
Men han menade att satsningen blev som en symbol för framåtanda att köpa nya vagnar, och långa.
Meningen är att de allra äldsta vagnarna snart kan fasas ut helt och då reser kollektivåkaren i ljusa vagnar som är lätta att komma ombord på.
Lagom svala på sommaren och lagom varma på vintern. Och samtidigt som spårvägar byggs på Lindholmen och så småningom i Allén så får bilarna maka på sig. Precis som Västtrafik vill.

Spårvägen Mats Bergstrand M34 Lång spårvagn
Mats Bergstrand i sin förarhytt ombord på nya långa vagnen. Bild Patrik Paulsson.

Första turen med lång vagn i mitten av januari
Nya långvagnen ska börja köras i mitten av januari, om allt går som det ska.
Och det verkar det göra, testerna visar att långa vagnen fungerar bra. Spårvagnsföraren Mats Bergstrand har kört tester, oftast på natten för att inte störa. Han har provat bromsar och känt in den extra längden.
– Det har gått mycket bra, berättar han. Men jämfört med nya lite kortare M 33 är det ingen större skillnad. Förarna kommer att vänja sig snabbt.

Ett väl fungerande arbetsredskap för förarna
Många passagerare sitter ju väldigt långt bort, men det finns ju kameror så föraren har uppsikt på passagerarna. Och då kan föraren säga till i högtalarsystemet om det skulle vara något, bråk på vagnen kan ju inträffa oavsett längden.
– Men den är ju ett arbetsredskap för oss förare, och som fungerar som den skall. Bra bromsar, bra förarmiljö. Och en bra radio, det är viktigt för mig som är så musikintresserad, säger Mats Bergstrand.

Bekvämare vagn för alla
Många förare klagar på de italienska vagnarna, inte minst på att avståndet från nosen till första hjulaxeln är så långt, det kan bli obehagligt i kurvorna. Mats Bergstrand menar att konstruktionen av den nya vagnen är så mycket bättre även om det går undan i kurvorna.
Vagnen ska ju vara bekväm både för passagerarna och förarna. Helst ska de inte gnissla som italienarna gör. Och det klarar den nya vagnen bra, trots sin längd.
Och så ska vagnen gå dit resenärerna vill. Hur nu Spårvägen kan veta att just de här provpassagerarna ska släppas av vid Gamlestadstorget.

Previous

Västlänken värsta förseningen i modern tid

Next

Snart kommer hälften av alla svenskars journaler att finnas i samma system