Under två och ett halvt år kommer det att vara krångligare och kräva längre tid att resa mellan Göteborg och Alingsås och vice versa. Och även mellan t ex Göteborg och Stockholm.
Det beror på att Trafikverket från och med fjärde januari startar ett mycket omfattande underhållsarbete på denna sträcka av Västra stambanan.
Det kommer att gå att resa, men kapaciteten blir nedsatt och tågen kommer att köra andra – och längre – vägar.
Detta påverkar både pendeltågen och fjärrtågen.

Förändringarna har redan börjat träda i kraft i och med den nya tågplanen för 2025 som började gälla söndagen 15 december.

Tåg Omledning
Tågtrafiken leds om via Vänersborg eller Borås, med märkbart längre restid som följd.

Både person- och godstrafik påverkas tydligt
Ändringarna kommer att märkas över hela dygnet, både i hög- och lågtrafik. Framför allt gäller detta sträckan närmast Göteborg där det går tät pendeltågstrafik. Men även resenärer och godstransporter mellan Göteborg och Stockholm kommer att påverkas.
– Det är ett omfattande och på flera sätt utmanande arbete. Men det är helt nödvändigt för att rusta banan för framtiden, säger Emma Sturk, enhetschef järnvägsunderhåll Trafikverket Västra regionen

Längre restider på de flesta sträckorna
Det kommer att bli längre restider på många avgångar och Trafikverket uppmanar alla resenärer att hålla sig uppdaterade på sina resor hos de tågbolag de reser med.
– Vi gör detta för att säkra en mer robust järnväg för dagens trafik och för att skapa förutsättningar för att sträckan i framtiden ska kunna klara att möta ett ökat behov av resor och transporter.

Emma Sturk Trafikverket
Emma Sturk

Prioriteringar för att störa mindre
Enligt Trafikverket är Västra stambanan är en Sveriges viktigaste och hårdast belastade järnvägar. Samtidigt som nödvändigt underhåll görs är det viktigt att tågtrafiken fungerar, påpekar verket.
– För att störa persontrafiken i så liten utsträckning som möjligt har vi, tillsammans med de operatörer som trafikerar sträckan, arbetat fram en lösning som prioriterar persontåg under rusningstimmarna och där godstrafiken får högre prioritet när resandet med persontåg är mindre, förklarar Emma Sturk.

Omledning via Borås och Vänersborg ger längre restider
Underhållsarbetena innebär också att både person- och godståg kommer att ledas om och trafikera andra sträckor än vanligt.
Tågen kommer att ledas om på banor runt Västra Stambanan.
Från Göteborg till Borås och sedan vidare till Herrljunga. Och även från Göteborg via Vänersborg/Öxnered och vidare till Herrljunga.
I Herrljunga kan tågen återansluta till Västra stambanan för vidare färd mot Stockholm och övriga landet.

Därför sker arbetena enligt Trafikverket
Hela elkraftsanläggningen mellan Göteborg och Alingsås byts ut i sin helhet. Detta görs på grund av att anläggningens tekniska livslängd har passerats. Starten av detta arbete sker i Olskroken.
Lerums station byggs om helt och hållet. All räls och alla växlar byts ut. Tre spår blir fyra. Därmed kommer snabba tåg att kunna passera långsammare, vilket ökar kapaciteten på hela sträckan mellan Göteborg och Stockholm.
Utöver ovanstående arbeten planerar Trafikverket att utföra ett antal underhållsarbeten för att använda tiden med begränsad kapacitet på sträckan så effektivt som möjligt. Det handlar om renovering av tunnlar och broar, byten av räls och växlar samt avveckling av ett antal plankorsningar.

Här finns uppdaterad information från Västtrafik om arbetena:
https://www.vasttrafik.se/info/vastra-stambanan/

Previous

800 procent dyrare när kommunen höjer deras avgift för bostadsrätten

Next

Borås leder ligan för bekämpning av nedskräpning i Västra Götaland