Västtrafik vänder sig västerut när det gäller båttrafik.
Tidigare i år stod det klart att Koster Marin inte får förlängt förtroende att köra båtarna mellan Strömstad och Koster fr o m januari 2026.
Norska Torghatten tar över.
Häromdagen kungjordes att samma sak sker med trafiken i Göteborgs södra skärgård som från med 2027 inte kommer att drivas av Styrsöbolaget, utan av Torghatten.
Bägge kontrakten löper över 15 år.

Att Koster Marin ska bytas ut mot Torghatten från och med första januari 2026 har väckt starka reaktioner i såväl Strömstad som bland åretrunt- och sommarboende på Kosteröarna.
Koster Marin har skött trafiken med katamaraner, varav en numera helt elektrisk, sedan andra halvan 1980-talet, då de i sin tur tog över efter AB Koster-Trafik som hade en flotta av inte så moderna enskrovsbåtar.

Elektriska enskrovsbåtar tar över
Torghatten har i sitt vinnande anbud lovat att sätta in två nya elektriska enskrovsbåtar som ska klara minst 248 passagerare och deras bagage.
Om enskrovsfartyg, som Torghatten planerar att trafikera med, i motsats till dagens 32 meter långa katamaraner, ska klara kraven på antal passgerare och deras bagage behöver dessa nya  båtar bli minst 40 meter långa.
Det i sin tur innebär att vissa bryggor på både Syd- och Nordkoster kan bli svåra att lägga till vid. Här nämns särskilt Ekenäs på Sydkoster, som kan betraktas som huvudhållplats på den ön.
Koster Marin har överklagat upphandlingen. Och pekar på en rad brister.
Sammantaget menar Koster Marin att de har varit tvungna till att ta hänsyn till omständigheter kring trafiken som inte finns med i underlaget, och som de andra anbudsgivarna inte känner till.

Sänkte sitt ursprunliga anbud med många miljoner
I början av upphandlingen var budet från Koster Marin det som låg lägst, cirka 57 miljoner kronor. Efter förhandlingar med Västtrafik, och i diskussion med varvet om några billigare tekniska lösningar, så kunde bolaget pressa ner priset ytterligare två miljoner.
Torghatten å sin sida lämnade ett slutligt bud som låg på 49 miljoner, betydligt lägre än bolagets ingångsbud.

”Inga förutsättningar ändrades”
– Sedan var Västtrafik nöjda. Och i de här olika omgångarna när man skulle komma in med nya priser så ändrades inga förutsättningar. Man hade kunna tänkt sig att de ändrar på något krav och sedan skickar ut en ny fråga, men de gjorde det inte, det var bara frågan om att sänka priset, säger Daniel Eriksson från Koster Marin.
Västtrafiks strateg Kristian Lans skriver i ett mejl: ”Möjligheten att överklaga beslut är en viktig del av upphandlingsprocessen. Vi ser fram emot ett avgörande i förvaltningsrätten. Under processens gång kommer Västtrafik inte att kommentera ärendet vidare.”

Godstrafiken kvar hos Koster Marin
Koster Marin kommer att behålla godstrafiken mellan Strömstad och Koster. Men den utgör minde än 20 procent av bolagets omsättning.
– Det är en sak att förlora upphandlingen, om det bara handlar om att vi låg högst i pris. Men nu förlorade vi och en stor orsak är att trafiken inte är korrekt beskriven. Det som beskrivs stämmer inte med verkligheten, säger Daniel Eriksson.
– Och vi ser ju också att det som kommer fram kan vara viktigt för de som ska ha trafiken i framtiden. Det som ändå i slutändan är viktigt för oss är att trafiken fungerar för Koster.

Ylva Styrsöbolaget
M/S Ylva är en av Styrsöbolagets båtar som idag trafikerar Göteborgs södra skärgård.

”Torghattens anbud bättre ekonomiskt”
När det gäller tilldelningen av trafiken på Göteborgs södra skärgård är beslutet att ge den till Torghatten mer färskt. Det fattades i tisdags. Och Styrsöbolaget, som numera är ägt av Transdev, har inte velat kommentera om man tänker överklaga eller inte.
Anna Johansson affärsområdeschef på Västtrafik kommenterar resultatet av upphandlingen:
– Vi hade två anbudsgivare, Torghatten och Styrsöbolaget. Bägge två uppfyllde de höga kvalitetskrav vi ställt men Torghatten lämnade det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och tog därför hem uppdraget.

”Resenärena är viktigast för oss”
Styrsöbolaget har transporterat människor till Göteborgs södra skärgård sedan 1922. Men den traditionen kan brytas i december 2027, då Torghatten enligt det nu gällande upphandlingsbeslutet tar över trafiken.
Göteborgs-Posten har fångat upp en likande oro, som på Koster, bland boende i Göteborgs södra skärgård.
– Vi har hållit på med den här verksamheten i Norge sedan 1878 och inte fullt lika länge, men ändå väldigt länge, i Danmark. Vi är en professionell och ordentlig aktör som tar hand om våra resenärer, oavsett om det är i Norge, Sverige eller Danmark, för det är resenärerna som är viktigast för oss tillsammans med att det ska vara en säker verksamhet, säger Torghattens vd Stein Andre Herigstad-Olsen till tidningen.

Fakta om Torghatten och Styrsöbolaget
Torghatten-koncernen ägs sedan december 2020 av den svenska kapitalfonden EQT.
EQT är ett svenskt, globalt inriktat investmentbolag som grundades 1994 och har cirka 46 miljarder euro, omkring 465 miljarder SEK, i förvaltat kapital. Antalet medarbetare uppgår till cirka 700.
Torghatten är en av Norges största transportkoncerner med en årlig omsättning på cirka tio miljarder kronor och omkring 7 000 medarbetare. Förutom trafik med buss, färjor, snabbåtar och flyg i Norge och Danmark har Torghatten även verksamhet inom verkstäder, resebyråer och fastigheter.

Styrsöbolaget har sedan 2004 varit i fransk ägo då det köptes upp av Connex, efter namnbyte blev det Veolia Transport Sverige AB och sedan 2015 är det Transdev Sverige AB.

Previous

Storbandsjazz är kul - särskilt med saxofonspelande bålgetingen Lindborg

Next

Dubbla gästdirigenter när Kuusisto ansluter till Göteborgssymfonikerna