Idag presenterades trafikåret i Göteborg 2024.
Och jodå, det blir en del avstängningar både för bilar och tåg och arbeten med en del vägar.
Men på den positiva sidan kan de som tänker sig att ha Hisingen som mål glädjas över en ny färjeförbindelse och spårvagnar till Lindholmen.
Det berättar Trafik Göteborg, en samarbetsorganisation mellan Västtrafik, Göteborgs Stad och Trafikverket.
Men under byggtiden av den nya spårvägen från stan till Lindholmen blir det självklart en del krångel. Spåren ska ligga i den mittersta delen av Lindholmsallén, det betyder att alla bussarna får köra på utsidan av allén och samsas med bilarna tills dess allt är klart vid årsskiftet 2025-26.
Sommarstängda spår vid Hisingsbron och ny gratisfärja till Pumpgatan
Och i sommar stängs spåren till Hisingen av i en månad för att nya spåren från Lindholmen vid Hisingsbrons norra ände ska anslutas. Spårvagnen ska gå till Lindholmen och hur det blir med förlängning vet inte Tammo Oveissi på Västtrafik, det är inte bestämt än:
– Hur trafiken sedan ska gå är inte bestämt, men spåren går till Lindholmen, vilka linjer det blir är inte klart än, det kommer längre fram. Det ligger ganska långt fram i tiden när det kan bli klart med en förbindelse över till Stigberget. Men det här är ett litet spår på väg, säger Oveissi.
Resande till Hisingen kan dessutom glädja sig åt en gratisfärja från Stenpiren rakt över älven mot Pumpgatan, någongång under våren.
Tingstadstunneln öppnar i maj men inte med alla påfarter
Det är också klart att renoveringen av Tingstadstunneln blir klar i maj, båda rören ska öppna men alla påfarter som fanns en gång kommer inte att öppnas. Skälen är att man vill renodla: Ska man från väster till öster ska man använda Marieholmstunneln, medan Tingstadstunneln är till för dem som ska norr- och söderut. Det innebär en hel del information för att få bilisterna att förstå hur den smidigaste vägen kan fungera, men Robin Holmér på Trafik Göteborg menar att bilisterna är lätta att uppfostra:
– Jag tror att de flesta vill optimera sina liv, kan vi bara informera ordentligt hittar nog göteborgarna, de är smarta bilister och anpassar sig bra. Det flyter oftast bra och smidigt. Men det är en komplicerad apparat att bestämma vad som ska stängas av och inte, för att det ska fungera bra.
– Det är ju inte alltid folk tycker att trafiknyheter är det roligaste att läsa om men det kan vara väldigt nyttigt, säger han.
Stängda upp- och nerfarter vid Järntorget när överdäckning byggs
Fast det är självklart att vissa byggen som är på gång under året kommer att skapa köer och omvägar. Trafiken vid Götatunneln vid Järntorget till exempel. Där ska både uppfarter och nerfarter till Järntorget stängas av när det ska byggas en överdäckning vid tunnelmynningen. Här ska det bli en park bland annat, i samband med de nya hus som ska växa upp vid Masthuggskajen. Arbetena börjar så smått redan i vår och kommer att blir mer omfattande framöver, resande till Långgatorna och Linné får köra av vid Fiskhamnsmotet och slingra sig fram där det går.
Stoppkloss på Lundbyleden tas bort – ersätts av nytt Eriksbergsmot
Och rödljuset på Lundbyleden vid Ramberget ska bort, en stoppkloss som så småningom kommer att ersättas av nya avfarter vid Eriksbergsmotet i stället. Här börjar arbetena redan i mars och kommer att skapa en del köer men allt ska vara klart i höst.
Per Dubbsgatan stängd för biltrafik när Sahlgrenska river och bygger
Något som ställer till det under längre tid är stängningen av Per Dubbsgatan, en rätt vältrafikerad väg. Här ska Sahlgrenska sjukhuset riva en del hus och bygga nytt, så gatan kommer helt enkelt att stängas av under vissa tider, bara kollektivtrafik ska kunna köra på Per Dubbsgatan. Avstängningarna blir av och till ända fram till år 2030.
Och glöm nu inte spårarbeten lite här och där under sommaren, det gäller både en del spårvagnslinjer, bland annat i Brunnsparken. Dessutom blir det arbeten på järnvägen till Alingsås.
Västlänkens centraletapp blir klar enligt plan – inga besked om Haga
Och så kommer då till sist elefanten i rummet: Hur går det med Västlänken?
Jodå, centralenetappen väntas öppna 2026 enligt plan.
Men inget besked om när bygget i Haga kan starta igen.