Det blir inget storgarage på Skeppsbron i Göteborg, det beslutade kommunstyrelsen på onsdagen. Dessutom vill det röd-gröna styret att hela detaljplanen för Skeppsbron görs om från början, något styret berättade på en presskonferens nyligen.
Den delen är inte formellt beslutad men kommer troligen att gå igenom precis som beslutet att lägga ner det stora garagebygget.

Demokraterna har en egen linje och vill att man låter Rosenlundsverket ingå i de nya planerna, Göteborg Energi kommer inte att behöva verket mer och frågan är vad man ska göra med huset: riva eller bygga om till något annat.

För små och olönsamma fastigheter
Detta är ju inte den enda förseningen som stoppat bygget på de tomma tomterna vid Skeppsbron. Tidigare har det blivit problem med ekonomin, det har helt enkelt inte lönat sig att bygga när fastigheterna blivit för små för att få ekonomi i projekten.

Skulle ha startat för 17 år sedan
Och tiden har gått, tanken var från början att sätta igång när Götatunneln stod klar, och klar har den varit sedan 2006. Det finns de som kallar hela Skeppsbroprojektet för en surdeg, och eftersom ingen egentligen börjat bygga på det som skulle varit klart redan för fem år sedan finns det kanske fog för epitetet surdeg.
Det som blivit av är ju ett smalt nybygge bakom Merkurhuset precis bredvid Rosenlundsverket, samt spårvägen till den nya hållplatsen Stenpiren.

Inget garage och nya planer – ytterligare förlängd väntan på start
I och med att garageplanerna skrotas och en ny detaljplan ska tas fram för hela Skeppsbron kan vi förvänta oss åtminstone två saker:
Det kommer att ta flera år extra innan byggstart.
Och att den som väntar på något gott visst kan få vänta för länge.

Previous

Sahlgrenska fortsätter backa - ytterligare 330 miljoner sämre än förra prognosen

Next

Trångt, störigt, jobbigt - och alldeles underbart fyllt av energi