Tre stora båtmässor ägde rum på Västkusten det gångna veckoslutet, på Vindön, i Ellös på  Orust och på Marstrand. De avger samlat positiva signaler, som att fler båtbyggare behövs hos segelbåtsvarvet Hallberg-Rassy på Orust, att branschen och kunderna har tydligt fokus på miljön och att även de största båtarna finner köpare.

”Miljöaspekterna kommer i en rasande fart”

– Miljöfrågorna har äntligen kommit till båtbranschen, både till kunderna och tillverkarna. Och utvecklingen går i en rasande fart, säger Mats Eriksson, VD för båtbranschens organisation Sweboat.
Sweboat engagerar sig till hösten i ett klimatprojekt med bland andra Chalmers och Världsnaturfonden för att ge frågan skjuts.

Mats Eriksson

– En ödesfråga, anser Mats Eriksson.

– Det märks även på utskrotningen av gamla båtar. Den ökar sakta, till den nuvarande nivån 100 båtar om året. Men potentialen är cirka 1 000 båtar varje år.

I dagarna läggs sista handen vid årets sista stora båtmässa, ”Allt på sjön” i Gustavsberg i Värmdö kommun, 31 augusti – 1 september. Mässan är öppen för motor- och segelbåtar och får i årets upplaga cirka 270 utställare. Marstrand, också en mycket stor båtmässa, hade nästan 200 utställare. På Allt på sjön presenteras nu en rad båtnyheter.

Mats Eriksson bedömer att antalet sålda båtar i år kommer att uppgå till cirka 20 000, alltså samma nivå som under 2018, den mycket varma sommaren. Statistiken är dock inte klar ännu, så antalet är en bedömning.

– Försäljningen tog inte riktig fart förrän i juli/augusti, säger han.

– Därmed är båtförsäljningen i Sverige tillbaka på de nivåer som rådde åren före Finanskrisen, 2007 och framåt.

Värdet av båtförsäljningen är dock ännu inte på den tidigare nivån.

Båtmässan på Marstrand i fågelperspektiv

– Fler båtar av mindre storlekar – under 6 meter – och färre båtar av stora storlekar – större än 12 meter, är förklaringen, tillägger Mats Eriksson.

Detta speglar förändringarna hos konsumenterna, båtköparna.

– Vi har numera så bråttom, ont om tid, säger han. Man åker på kortare dagsturer i stället som tidigare på längre resor med övernattningar.

– Men den samlade tiden till sjöss är nog ganska oförändrad, bedömer han.

”Fler båtbyggare behövs på Hallberg-Rassy”

– Vi nyanställer konstant. Vi skulle vilja öka varvets kapacitet mer kan inte rekrytera tillräcklig många nya medarbetare till produktionen, säger Magnus Rassy, VD för segelbåtsvarvet Hallberg-Rassy i Ellös på Orust.

Under helgens Öppet Varv fick Hallberg-Rassy beställningar på nya segelbåtar. Den samlade orderstocken uppgår därmed till cirka 250 miljoner kronor med 20 båtar i produktion.

Magnus Rassy: har fullt med beställningar

– Det är varvets bästa situation på tolv år, berättar Magnus Rassy.

Varvet har en viss given kapacitet och med fler anställda ökar kapaciteten i motsvarande mån.

– Det är inte ovanligt med upp till ett års väntan på en båt, säger han och tillägger, att ett köp av en stor segelbåt oftast är resultatet av en lång planering hos beställare.

Segelbåtsköp är sällan impulsköp

Köparnas mönster har förändrats. Numera sker beställningar när som helst under året, och inte sällan på de stora båtmässorna.

Till de allra största segelbåtmässorna kan Öppet Varv räknas, som tillsammans med den största av alla, Düsseldorf, som årligen äger rum i januari, är de två största mässorna i världen.

– Ingen annan mässa erbjuder som Öppet Varv möjligheten att besöka varvet och se pågående produktion. Det är unikt, säger Magnus Rassy.

Classic-bryggan på Oppet Varv

– Hallberg-Rassy har mellan 50 och 80 procent av nyförsäljningen av segelbåtar i Sverige, inräknat importerade segelbåtar, säger han.

Företaget har stor draghjälp av den försvagade svenska valutan. Försäljningen av importmärken försvåras av att priset måst höjas med mellan 15 och 18 procent på grund av valutakursförändringen.
Den inhemska konkurrensen finns främst på östkusten med Linjettbåtarna från Rosättra Båtvarv. Kvar på Orust och dess närhet är bara varv i Kungsviken och Lysekil.

Magnus Rassy blickar tillbaka till den gångna helgens Öppet Varv, som arrangeras av Hallberg-Rassy. Uppskattningsvis 20 000 besökare kom sammanlagt under dagarna tre. Nytt för årgång 2019 var en Classic brygga med äldre segelbåtar, som inte är till salu, försäljning av outlet varor samt aktivitetsmöjlighet för de minsta. Två motorbåtar låg efter särskild begäran också vid en av bryggorna. Den nya sjöräddningsbåt, som familjen Rassy finansierat, fanns också på plats.

Så här vill Magnus Rassy summera årets Öppet Varv:

  • Den internationella prägeln med besökare från hela världen
  • Det stora utbudet av visningsbåtar vid bryggorna
  • Möjligheten att under ett veckoslut få möjligheten att besöka varvet och se produktionen av nya segelbåtar.

”Säljer sommarstugor till sjöss på Vindön”

På Vindön, norr om Orust, har knappast den begynnande konjunkturavmattningen för motorbåtar i de högsta prisklasserna märkts.

– Vi säljer ju en sommarstuga, en bobåt som för kunder kan vara ett alternativ till sommarstuga, säger Jessica Martinsson, ekonomi- och marknadsansvarig på Princess Yachts West Sweden på Vindön.

– Vi har haft ett bra år med en försäljning på cirka 350 miljoner kronor, tillägger hon.

Företaget har brutet verksamhetsår. Försäljningssiffran avser perioden juni 2018 – juli 2019.

Företaget har agenturen för Princess i Sverige, Norge och Danmark. Under verksamhetsåret såldes elva nya båtar, en tredjedel i vardera länderna. Totalt såldes 75 nya och begagnade båtar av alla märken.
Det stora märket vid sidan av princess är Nordwest, som åren 1996 – 2012 utvecklades, producerades och såldes från företaget på Vindön, till dess att verksamheten upphörde 2012. Sammantaget finns ca 600 Nordwestbåtar på marknaderna.

Princess Yachts är brittiskt med säte i Plymouth. Båtvarvet startade 1965, har i dag ca 2 500 anställda och producerar 300 båtar om året.

Previous

”Bygg nöjespark för allt kul med hjul”

Next

Sockerbruket öppnar portarna för allmänheten