I dagarna går startskottet för återlanseringen av bostäderna i Karlatornet på Lindholmen i Göteborg. Mäklarna står i startgroparna och redan innan grindarna hissats är 74 procent av lägenheterna sålda. Av de sammanlagt 611 lägenheterna/bostäderna återstår nu 161 att välja på.
– Intresset är enormt, säger Niklas Berntzon, som på mäklarföretaget Eklund Stockholm New York har uppdraget att sälja bostäderna högst upp i skyskrapan.

De största fyra betingar ett pris på cirka 70 miljoner kronor, om nu inte prislappen höjs inför återstarten. I gengäld får man en bostadsyta på 370 kvadratmeter och en takhöjd på mellan tre och åtta meter. Och utsikt. Man kan även ta sig ett dopp i poolen på taket.
– Den översta delen kallas för ”Karlatornet – Penthouse”, och där finns nu fem bostäder kvar av sammanlagt tolv, fortsätter Niklas Berntzon.
Dessa dussinet översta bostäder säljs med äganderätt till skillnad från fastighetens övriga 599 lägenheter, som blir bostadsrätter. Och dessa översta, på ”Öfvre Lindholmen”, kan, om innehavarna så vill, utnyttja hotellets service några trappor, eller hissfärder, ner.

Tornet ökar farten upp i skyn
Karlatornet, som efter en knagglig start nu är på väg uppåt i skyn, kommer att inta positionen som Skandinaviens högsta byggnad när det står klart om några år. Det blir 245 m högt och rymmer 73 våningar. Arkitekten bakom bygget är Skidmore, Owings & Merrill som bland annat ritat det 828 meter höga Burj Khalifa i Dubai. Det tituleras med sina 163 våningar som världens högsta byggnad, och som, inom parentes, fanns med i en av senare tids (premiär 16 december 2011) halsbrytande äventyrsfilmer.

Mäklarens mest utstickande uppdrag
Niklas Berntzon tror inte det blir svårt att sälja bostäderna på Hisingen. Han gör bedömningen att det blir gjort redan före färdigställandet omkring 2024 av byggnaden. Uppdraget rubricerar han som ett av de största mäklarföretaget har inom landets gränser.
– Och kanske det uppdrag som sticker ut allra mest. Även internationellt, tillägger Niklas Berntzon.

Mäklaren Niklas Berntzon
Fastighetsmäklare Niklas Berntzon har ett uppdrag på hög höjd.

Gynnsam marknad för bostäder på hög höjd
Han menar att bostadsmarknaden idag är gynnsam för försäljningen av Karlatornets bostäder. Priserna går fortfarande uppåt och fortsätter så, om marknaden utvecklas i samma takt som under senare år.
Han tror att nybygget kan komma att sprida glans, inte bara över Göteborg utan, över hela Sverige. Något liknande finns inte i dagsläget och ser inte ut att dyka upp på ett tag heller.
Han ser inte risken som särskilt stor för negativ kritik och negativ påverkan av det nya, bygget med så dyra bostäder.
– Det kan upplevas som en dröm även av oss som inte har råd med det, kommenterar han.

Ett kap jämfört med Stockholm och New York
Ett försäljningspris på knappt 70 miljoner kronor, hur är den prislappen i förhållande till priset för lägenheter i Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors?
Och kanske New York?
– Jag skulle säga att priset i Stockholm skulle vara nästan dubbelt så högt och i NYC kan vi jämföra med ”432-Park”, som är en av de nyaste skyskraporna. En våning högst upp där kostar ungefär åtta gånger så mycket som på Karlatornet.
– Så detta får i sammanhanget ses som ett kap, anser fastighetsmäklaren.

Jämförelse avr världens högsta byggnader
Skidmore, Owings & Merrill har ritat Karlatornet, liksom Burj Khalifa i Dubai som fortfarande är världens högsta byggnad.

Nya stadsdel växer upp på klassisk varvsmark
Kring Karlatornet kommer den nya stadsdelen Karlastaden att växa upp i Göteborg, nära Göta älv, mitt emot Stena Lines Danmarksterminal och på de områden där fartygsbyggen ägt rum under lång tid. Karlastaden ligger på Lindholmen, som en gång var platsen för det minsta av de fartygsvarv som i modern tid verkade på den norra älvstranden. Lindholmens varv har sin egen historia, precis som Götaverken, Eriksberg och Arendal.
Varvet etablerades 1845 av göteborgsköpmannen Theodor Wilhelm Tranchell och utvecklades så småningom till ett fullödigt skeppsvarv med kapacitet upp till 30 000 dödviktston. Lindholmens varv kallades i dagligt tal ”Hemmet” av varvsarbetarna till skillnad mot ”Torpet” (Eriksberg) och ”Herrgårn” (Götaverken). En annan benämning på Lindholmen var ”Slottet”. Det sägs att lindholmare och götaverkare kom bra överens medan kontakterna inte var så goda med ”torparna” på Eriksberg.

2 000 nya bostäder på liten yta
Lindholmens varv hade som mest 1800 anställda. Under dess sista period överlät Johnsonkoncernen 1970 varvet till Broströms, som avvecklade varvet 1976 (källa, Varvshistoriska Föreningen i Göteborg).
Det gamla varvsområdet kommer nu och åren framöver att fyllas av bofasta i nya lägenheter och av allehanda verksamheter. Planen är totalt åtta kvarter med cirka 2 000 bostäder, hotell, kontor, butiker, restauranger, kultur och service.
– Höga bostadshus skapar möjligheter till fler bostäder på liten yta, kommenterar Niklas Berntzon.

Minskad brist och ökande folkliv
Rent logiskt skulle det därför kunna lösa bostadsbrist och även förhindra att folklivet försvinner när fler och fler butiker dör.
– En levande stad behöver alla sorters boenden, så vi får helt enkelt hoppas att det är en trend. Gärna även på ännu mer centrala tomter.

Föregående

Hamnplats för större fartyg när nya isbrytaren gör bredare rännor

Nästa

Fastighetsjättens direktör tar plats i bilvärlden