Den kris inom detaljhandeln som de senaste åren blivit ett hett samtalsämne vill man inte kännas vid hos Fastighetsägarna i Göteborg.

– Det är fortsatt stor efterfrågan på lokaler, säger Christina Heikel, näringspolitisk ansvarig.

I dagarna publicerades branschrapporten Cityindex som visade att Göteborg hade en av landets starkast växande innerstäder, före både Stockholm och Malmö

Det ska påpekas att rapporten sammanfattar utvecklingen under 2018 och ingenting som inträffat under 2019 års tio första månaderna.

Bryter man ner rapporten i mindre delar visar det sig att hotellnäringen är det viktigaste dragloket. Turismen går bra i Sverige och det kan förstås delvis bero på den svaga svenska kronan. För besökare från länder med euron, dollarn eller danska och norska kronor som valuta är det rena jackpotten att tillbringa några dagar i Göteborg.

Krogar och kaféer går också utmärkt och bidrar till innerstans tillväxt. Desto svartare ser det ut för beklädnadsbranschen. Allt fler handlar vinterjackan och skorna på nätet. E-handeln är de senaste årens överlägsna vinnare i shoppingvärlden.

I juni gjorde Spanaren ett svep på Kungsgatan med omnejd. Pia Grönberg hade flyttat sin designbutik till Lindome i början av året och Nisses Herrekipering kastade in handduken några månader senare. I bägge fallen angavs de höga hyrorna som en avgörande orsak.

I dag står lokalerna fortfarande tomma.

Heta stråken attraktiva

Men det behöver inte betyda något annat än att fastighetsägaren bygger om lokalen eller avvaktar tills ”den rätta” hyresgästen dyker upp för det specifika läget, menar Christina Heikel och hävdar att hyresnivåerna i city inte är ett problem men att både butiker och hyresvärdar har att anpassa sig till att konsumenternas köpmönster förändras.

Intresset för nya förhoppningsfulla affärsidkare att komma in på de hetaste stråken i Göteborg är större än oron för saftiga hyror. Ännu, menar Christina Heikel, finns det inget som tyder på motsatsen.

Och farhågorna för vad Västlänken skulle kunna ställa till med har kommit på skam, enligt Christina Heikel. Det första spadtaget till det enorma infrastrukturprojektet togs i maj 2018. Cityindex visar inga negativa effekter för återstoden av året.

Enligt uppgifter från Svensk Handel minskade antalet butiker med nästan 5 000 mellan 2011 och 2017. Under de kommande tio åren beräknas ytterligare 10 000 försvinna.

Förutom kläder och skor är det hemelektronik och heminredning som drabbats värst. Den globala handeln är också en farlig utmanare.

Upplevelser kan locka

För att locka köparen bort från datorn och ut i verkligheten måste handlarna bli mer flexibla och hitta på, ja vad?

– Upplevelser, säger Christina Heikel.

– Stadsbesöket ska vara minst lika mycket en trevlig upplevelse, ja, kanske viktigare än köpet i sig.

Som alternativ till fleråriga hyresavtal börjar det dyka upp så kallade ”pop-up” där en eller flera produkter presenteras på en tillfällig yta under en begränsad tid. Även längre avtal i nya typer av marknadsplatser där flera handlare delar på en lokal.

Showroom är ett annat nytt begrepp som hörs allt oftare. Där kan man titta och klämma på varan för att sedan beställa den nätet.

Framtiden, då?

Köpindex föreslår att man ska kasta en blick i backspegeln för att få en vision om morgondagen:

”I takt med att allt fler köp idag sker på nätet och att upplevelser blir allt viktigare tyder mycket på att framtidens stadskärna i mycket kommer att återfå den form den hade före externhandelns och köpcentrums intåg”.

Föregående

Medborgarförslag: Gör om Flexlinjen till en... flexlinje!

Nästa

Sävehof slår "världsrekord"