Larmnumret 112 är det civila samhällets kanske viktigaste telefonnummer. Det är det nummer de allra flesta har lagt på minnet och klarar av att använda i en krissituation.

Det är 112 man skall ringa om man själv eller en anhörig blir akut sjuk, behöver larma polis vid ett pågående brott eller behöver tillkalla ambulans efter en trafikolycka. Bland annat.

Den som ringer 112 är i allmänhet angelägen om att komma fram så fort som möjligt. Inte så sällan handlar det om liv och död.

Sabotage året runt

Ändå utsätts larmnumret för ett omfattande sabotage året runt.

SOS Alarm upprättar en synnerligen välgjord och avslöjande årlig statistik över vad folk ringer till 112 om.

Av statistiken framgår att larmnumret årligen utsätts för mer än 100 000 busringningar. Plus lika många som kan kallas okynnesringningar, typ: ”Kan du tala om hur mycket klockan är?”

Jo, du läste rätt. Inte få ringer 112 enbart för att få reda på vad klockan är slagen.

Samtidigt kan en akut insjuknad människa med exempelvis hjärtinfarkt få vänta på att över huvud taget komma fram för att tillkalla en ambulans och första hjälpen.

– Men numret rings även ofta upp av människor som lider av psykisk ohälsa. Det har hänt att samma person har ringt 112-numret över 100 gånger under ett enda dygn. Vi försöker hjälpa till förstås men saknar resurser.

Det berättar presschefen i SOS Alarm, Helena Söderblom, när Spanaren ringer upp.

Många orkar inte vänta

Anledningen till Spanarens beslut att undersöka hur mycket larmnumret 112 frekventeras var förra veckans reportage om svårigheterna att komma fram till polisens larmnummer 114 14 för att anmäla så kallade vardagsbrott.

Spanaren fick vänta i över en timme innan en operatör kunde svara.

Frågan som då dök upp var denna: Vart ringer en person som ringt 114 14 och kanske har fått vänta 20 eller 30 minuter utan att komma fram?

Hypotesen att de i stället ringer 112 bekräftades av en operatör Spanaren pratade mindre än en halv minut med.

I statistiken hamnar dessa påringningar i en spalt som visar hur många samtal som återförvisas till 14 14. Och det är inte få.

Trenden åt rätt håll

Statistiken visar också att trenden går år åt rätt håll även om det är en svagt stigande kurva. För några år sedan visade det sig att endast 2/3 av alla samtal till 112 hade där att göra. Eller hade ett ärende SOS Alarm kunde hjälpa till med, om man så vill.

I den senast redovisade statistiken från 2016 är andelen ”behöriga” samtal nu över 71 procent.

– Men det kan bli bättre såklart. Att vi har över elva busringningar i timmen, dygnet runt, året runt, till larmnumret är oacceptabelt, säger Helena Söderblom.

Om vi leker med tanken att varje busringning tar 2 minuter i snitt så går en tredjedel av hela tiden för en SOS-operatör åt hantera dessa minst sagt korkade sabotage.

De påminner onekligen om de angrepp som nu allt oftare riktas mot arbetande blåljuspersonal i åtskilliga stadsdelar i svenska storstäder främst.

Föregående

Fixfabriken en 9000-årig historia

Nästa

GAIS hårding har blivit mysgubbe