Det finns några vinnare i tvisten om de italienska spårvagnarna:
  • Tidigare justitierådet Torgny Håstad kammar hem 182 000 euro (motsvarande 1,7 miljoner kronor).
  • Advokaten Claes Zettermarck 109 200 euro (1 miljon).
  • Tidigare justitierådet och ordföranden i Högsta domstolen Johan Munck 109 200 euro.

De tre har varit skiljemän och granskat tvisten mellan Göteborgs Stad (Trafikkontoret) och spårvagnstillverkaren Ansaldobreda sedan Göteborg gav upp hoppet om att tillverkaren skulle kunna åtgärda alla brister och sa upp kontrakten med Ansaldobreda.

Också parternas juridiska ombud torde stå som vinnare även om deras arvoden inte framgår av skiljedomen från den  31 augusti.

I övrigt finns bara förlorare.

Göteborgs Stad har krävt ersättning för försenade leveranser, rostangrepp, reparationer, inställd trafik med mera på sammanlagt 565 449 647 kronor – plus ränta från 30 maj 2015.

Ansaldobreda och Leonardo har bestritt alla krav – och i sin tur begärt ersättning på 49 567 584 euro (470 miljoner kronor).

Resultatet enligt skiljedomen:

Göteborgs Stad tilldöms ersättning på sammanlagt 190 696 253:- kronor.

Samtidigt ska Göteborgs Stad ersätta Ansaldobreda med 14 113 642 euro (134 miljoner kronor).

Summa plus för Göteborg: cirka 57 miljoner.

Ett plus som i verkligheten innebär att Göteborgs skattebetalare får stå för den halva miljard – utöver inköpspriset – som spårvagnsdebaclet kostar staden i extrautgifter på grund av att de 65 italienska spårvagnarna inte hållit måttet.

Göteborgs största nederlag i skiljedomen gäller hjulen som enligt Trafikkontoret slits ned fortare än vad som sagts i kontraktet och måste bytas efter 10 000 mil istället för utlovade 20 000 mil. Hjulen sliter också på spårvagnsspåren. Som ersättning begärde Göteborg 204 097 044 kronor.

Kravet underkänns helt av skiljenämnden. Under förhandlingarna hade göteborgarna inte förstått att säkra sig juridiskt hållbara garantier från Ansaldobreda.

Spanaren väljer att publicera hela skiljedomen här intill – 69 sidor på engelska – för att få hjälp av våra läsare med ett svar på frågorna:

  • Hur hade Göteborgs politiker och förhandlare kunnat agera annorlunda för att säkra nya spårvagnar?
  • Vilka skäl fanns för att (inte) beställa ytterligare 25 spårvagnar med kännedom om problemen med de 40 första?
  • Vem eller vilka anser du bär ansvaret för den extra notan på en  halv miljard?

Skriv till: redaktionen@spanaren.se

LÄS OCKSÅ TIDIGARE ARTIKLAR:

Den lååånga historien om de italienska spårvagnarna

Konsult fick betalt för 128 timmars arbete under en vecka

Anneli Hulthéns ansvar för spårvagnsfiaskot

 

Föregående

DOKUMENT: Skiljedomen rörande de italienska spårvagnarna (96 sidor på engelska)

Nästa

Landslagsman säger ifrån mot "Sverigevänner"