KLICKA på grafiken för att förstora den
KLICKA på grafiken för att förstora den

Skiljedomen mellan Göteborgs Stad och spårvagnsleverantören Ansaldobreda kom nyligen. Det är företaget som levererade de ”italienska spårvagnarna”, som skapat elände i kollektivtrafiken i många år.

Domen: hemlig.

Men enligt Göteborgs Stad ger domen några miljoner till kommunen. Om det räcker för att betala alla de miljoner som lagts ned för att göra spårvagnarna i dugligt skick vill kommunen dock inte uppge. 

En skiljedom är normalt inte offentlig.

När den ena parten är ett kommunalt bolag gäller dock landets grundlag med företräde för offentlighet. Något som kommunen struntar i denna dag men uppger att domen ger ”visst plus” för kommunen i fråga om de miljoner som kommunen  begärt i skadestånd.
Spanaren har tidigare berättat om fiaskot med de italienska spårvagnarna och politikernas ansvar för de enorma kostnader som skattebetalarna i Göteborg tvingas stå för.

Läs tidigare artiklar:

Den lååånga historien om de italienska spårvagnarna

Konsult fick betalt för 128 timmars arbete under en vecka

Trafikkontoret ljög inför domstol för att mörklägga affären

Anneli Hulthéns ansvar för spårvagnsfiaskot

Johan Nyhus (S) ber om ursäkt för de italienska spårvagnarna

Vem ska betala fiaskot med de italienska spårvagnarna?

Och en liten påminnelse om alla turer:

Juni 2001

Avtal tecknas med Ansaldobreda om inköp av 40 spårvagnar.

Augusti 2004

Den första spårvagnen anländer till Göteborg. Den skickas senare tillbaka till Italien för att färdigställas innan den kan tas i bruk.

November 2005

Den första serievagnen anländer till Göteborg.

Juli 2006

De första två serievagnarna (403 och 404) sätts i trafik.

November 2006

Ansaldobreda uppger att rostfläckarna som har upptäckts på de vagnar som har levererats till Göteborg är ofarliga.

Januari 2008

Presidiegruppen ger trafikkontoret i uppdrag att inleda förhandlingar om köp av ytterligare 25 vagnar trots upptäckta rostangrepp och inträffade olyckor.

Februari 2011

Den 40:e och sista vagnen i första delserien sätts i trafik.

Maj 2011

Bara 23 av 40 levererade vagnar är i trafik efter att det har upptäckts sprickor i ett ledfäste i taket på flera vagnar.

Juli 2012

Femton spårvagnar har tagits ur trafik sedan hjullager har skurit ihop.

December 2012

Rost upptäcks i bärande balkar på 38 av 40 spårvagnar.

Januari 2013

Den 65:e och sista spårvagnen anländer till Göteborg.

Januari 2014

Nya rostangrepp upptäckts i balkar i vagnarnas underrede.

Januari 2014

Ett avtal om sanering av rostangrepp undertecknas av parterna. Avtalet innebär att samtliga spårvagnar ska åtgärdas.

Februari 2015

Överenskommelse träffas om att rostangrepp på 16 vagnar ska åtgärdas innan året är slut.

Augusti 2015

Göteborgs Stad påkallar ett skiljeförfarande gentemot Ansaldobreda och varslar om hävning av ett tilläggsavtal om bland annat rostsanering.

November 2015

Göteborgs Stad häver det varslade tilläggsavtalet om bland annat rostsanering.

Våren 2016

En grupp på Göteborgs Spårvägar började arbeta speciellt med att reparera de vagnar som inte varit i trafik.
Resultatet av det arbetet är att ytterligare 15-20 vagnar kan användas i trafik igen.

Maj 2016

Upphandling av reparation/sanering inklusive rostskydd.

Augusti 2016

De första vagnarna skickades iväg till Tjeckien för reparation/sanering i augusti. Alla 59 vagnar kommer att vara klara senast 2019.

November 2016

Ca 45 vagnar av modell M 32 är i trafik.

December 2016

Reparationerna fortsätter.

Februari-mars 2017

Förhandlingar hölls i skiljenämnden mellan Göteborgs Stad och Ansaldobreda.

Juni 2017

De första två vagnar som har reparerats och sanerats i Tjeckien är tillbaka i Göteborg.

Juli-augusti 2017

Fyra reparerade och sanerade vagnar är tillbaka i Göteborg. De sätts in i trafik igen 21 augusti.

Previous

Stenungstorg förvandlas till stad

Next

Varför blir hyrorna extremt höga i nyproduktionen?