Skiljedomen mellan Göteborgs Stad och spårvagnsleverantören Ansaldobreda kom nyligen. Det är företaget som levererade de ”italienska spårvagnarna”, som skapat elände i kollektivtrafiken i många år.
Domen: hemlig.
Men enligt Göteborgs Stad ger domen några miljoner till kommunen. Om det räcker för att betala alla de miljoner som lagts ned för att göra spårvagnarna i dugligt skick vill kommunen dock inte uppge.
En skiljedom är normalt inte offentlig.
Läs tidigare artiklar:
Den lååånga historien om de italienska spårvagnarna
Konsult fick betalt för 128 timmars arbete under en vecka
Trafikkontoret ljög inför domstol för att mörklägga affären
Anneli Hulthéns ansvar för spårvagnsfiaskot
Johan Nyhus (S) ber om ursäkt för de italienska spårvagnarna
Vem ska betala fiaskot med de italienska spårvagnarna?
Och en liten påminnelse om alla turer:
Juni 2001
Avtal tecknas med Ansaldobreda om inköp av 40 spårvagnar.
Augusti 2004
Den första spårvagnen anländer till Göteborg. Den skickas senare tillbaka till Italien för att färdigställas innan den kan tas i bruk.
November 2005
Den första serievagnen anländer till Göteborg.
Juli 2006
De första två serievagnarna (403 och 404) sätts i trafik.
November 2006
Ansaldobreda uppger att rostfläckarna som har upptäckts på de vagnar som har levererats till Göteborg är ofarliga.
Januari 2008
Presidiegruppen ger trafikkontoret i uppdrag att inleda förhandlingar om köp av ytterligare 25 vagnar trots upptäckta rostangrepp och inträffade olyckor.
Februari 2011
Den 40:e och sista vagnen i första delserien sätts i trafik.
Maj 2011
Bara 23 av 40 levererade vagnar är i trafik efter att det har upptäckts sprickor i ett ledfäste i taket på flera vagnar.
Juli 2012
Femton spårvagnar har tagits ur trafik sedan hjullager har skurit ihop.
December 2012
Rost upptäcks i bärande balkar på 38 av 40 spårvagnar.
Januari 2013
Den 65:e och sista spårvagnen anländer till Göteborg.
Januari 2014
Nya rostangrepp upptäckts i balkar i vagnarnas underrede.
Januari 2014
Ett avtal om sanering av rostangrepp undertecknas av parterna. Avtalet innebär att samtliga spårvagnar ska åtgärdas.
Februari 2015
Överenskommelse träffas om att rostangrepp på 16 vagnar ska åtgärdas innan året är slut.
Augusti 2015
Göteborgs Stad påkallar ett skiljeförfarande gentemot Ansaldobreda och varslar om hävning av ett tilläggsavtal om bland annat rostsanering.
November 2015
Göteborgs Stad häver det varslade tilläggsavtalet om bland annat rostsanering.
Våren 2016
En grupp på Göteborgs Spårvägar började arbeta speciellt med att reparera de vagnar som inte varit i trafik.
Resultatet av det arbetet är att ytterligare 15-20 vagnar kan användas i trafik igen.
Maj 2016
Upphandling av reparation/sanering inklusive rostskydd.
Augusti 2016
De första vagnarna skickades iväg till Tjeckien för reparation/sanering i augusti. Alla 59 vagnar kommer att vara klara senast 2019.
November 2016
Ca 45 vagnar av modell M 32 är i trafik.
December 2016
Reparationerna fortsätter.
Februari-mars 2017
Förhandlingar hölls i skiljenämnden mellan Göteborgs Stad och Ansaldobreda.
Juni 2017
De första två vagnar som har reparerats och sanerats i Tjeckien är tillbaka i Göteborg.
Juli-augusti 2017
Fyra reparerade och sanerade vagnar är tillbaka i Göteborg. De sätts in i trafik igen 21 augusti.